Dato: mandag den 09/12 2024
Tidspunkt: 17:00-?
Sted:
Dirigent: GIV
Referent: KLH
Deltagere (D), afbud/fraværende (A), gæst (G):
Forældre
Gro Iversen (GIV) – Formand (D)
Mette J. Larsen (MJL) – Næstformand (D)
Tekla Canger (TCA) – Forældrerepræsentant (D)
Cristina Gonzalez (CGO) – Forældrerepræsentant (D)
Nina N. Wendt (NNW) – Forældrerepræsentant (D)
Jesper M. Oldenburg (JMO) – Forældrerepræsentant (D)
Christine F. Nielsen (CFN) – Forældrerepræsentant (D)
Elever
Sylvester Canger (SCA) – Elevrepræsentant (formand for elevrådet) (D)
Hassan Munir (HMU) – Elevrepræsentant (næstformand for elevrådet) (A)
Medarbejdere
Dorte Storm (PDS) – Medarbejderrepræsentant (D)
Ida K.F. Ipsen (IDI) – Medarbejderrepræsentant (D)
Ledelse
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder (D)
Katrine L. Helden (KLH) – Souschef og leder for 6.-9. kl. (D)
Frank Løth (KNFL) – Klub leder (D)
Hans Larsen (PHL) – Faglig leder for SFO + 0.kl. (D)
Lene Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder for 1.-5. kl. (D)
Gitte Nyborg (GNY) – Administrativ leder (A)
Dagsorden
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)
A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: KLH
Dirigent: GIV
B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B)
Bilag ref. 28.10.24Godkendt
Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):
C) Skoleledelsen (O)
Der har været afholdt skoleudviklingssamtale hvor SB, elevråd, ledelse og skoleafdeling deltog. På baggrund af samtalen er der sat følgende mål for skoleåret 2025/26:
- Skolen har styrket den faglige ledelse tæt på praksis.
- Eksamenskaraktererne i matematik er på niveau med eller over den socioøkonomiske reference.
- Søndermarkskolen ligger på niveau med eller over det kommunale gennemsnit i den nationale trivselsmåling.
- Elevfraværet på skolen er faldet, så det er på niveau med eller under det kommunale gennemsnit.
- Andelen af distriktselever, der vælger skolen til, er steget.
Punktet kommer på et næstkommende skolebestyrelsesmøde til videre drøftelse.
Det var første gang SB var deltagende. Det var givende for alle parter.
Der er ansat en ny lærer til 4. årgang, som starter 1. januar.
D) SFO (O)
SFO har ansat ny pædagog, som starter 1. januar.
E) Klub (O)
Klubben er opmærksomme på, hvordan der laves en bedre promovering af klubbens tilbud.
Nordens News er et nyhedsbrev produceret af børnene, som sendes ud en gang om måneden på klubbens hjemmeside.
F) Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)
IDI: personalet ser frem til at blive samlet igen efter ombygning. Det bliver godt med en julefrokost og en mulighed for at være samlet igen.
PDS: Der e julearrangement for forældre d. 10.december.
Ser frem til et nyt budgetår med mulighed for at indkøbe materialer til SFO
G) Elevrådsrepræsentanter (O)
SCA fremlægger elevrådets ønsker til skolegård/pauseaktiviteter:
Fodboldmål
Belægning under basketbanen
Aktiviteter i Vestgården (ost-bane)
Varmestue med brætspilsmulighed i/ved skolegården.
Ny kunstgræsbane
Større klatrebaner
7. årgang ønsker flere fællesskabende aktiviteter – brætspil, nyt basketnet.
Oprydning på NLG – præmie til bedst dukse: Clean Cup.
H) Forældrerepræsentanter (O)
Forældrene har været inviteret til to møder:'
-’Sammen om skolerne’
-’Dialogmøde BUO’
Det primære fokus har været Folkeskolens kvalitetsprogram og den nye timefordelingsplan, som skal i høring.
Mødedatoer for kommende møder i netværket:
29. januar 2025 kl 17 -19 på Duevej Skole
2. April 2025 kl 17 -19 på Grundtvigsvej skole
Juni eller august: Endelig dato fastsættes på mødet i januar og afholdes på Ny Hollænder
Indmeldte punkter:
1) Kvalitetsløft af folkeskolen (O)
BilagLGB gennemgår udvalgte punkter i Folkeskolens kvalitetsprogram:
-Juniormesterlære
-Karaktergivning fra 6. årgang?
-Projektopgave i 9. klasse?
Punkterne kommer på dagsordenen i det tempo, der forventes beslutning om ovenstående fra SB
2) Timefordelingsplan (H)
BilagDer er frist for høringssvar den 6. januar 2025 og høringssvar sendes til skoleafdelingen@frederiksberg.dk
Der er lagt op til tre modeller. Model 1 giver største timebank, model to en mindre timebank og models 3 mindst.
Model 1 er der reduceret fagopdelt undervisning i indskolingen. Her vil der skulle gives ressourcer til SFO fra timebanken.
Opmærksomhed på, at børnehaveklasserne giver bedre mulighed for struktur.
Kan man udfordre præmissen om, at al undervisning skal foregå i skolekontekst. Kan det styrke overgangen, hvis børnehaveklasseledere træder med ind med deres tid i SFO-kontekst?
Enighed om model 2, med det forbehold, at det skal afklares, hvad de to ekstra lektioner fra model 1, skal/kan anvendes til.
GIV, MJL, NNW laver et udkast til høringssvar.
3) Nedsætte arbejdsgruppe til skærm-princip (DB)
Anbefalingerne i FRB-modellen drøftes i de enkelte skolebestyrelser, og der skal inden udgangen af første kvartal, være udarbejdet lokale principper/retningslinjer for de enkelte skoler. Den lokale udarbejdelse er med udgangspunkt i FRB-modellen og jf. logikken ”følg-eller-forklar”.
I løbet af marts måned vil SKA indhente oplysninger fra hver skole, som grundlag for en sagsfremstilling, der skal behandles på UU i april.
Punktet udskydes til næstkommende SB-møde
4) Skolens økonomi (O)
BilagLGB gennemgik økonomien for skole, SFO og klub.
Samlet set ser det ud til at organisationen går ud af 2024 med et merforbrug på ca. 1 million kr.
Merforbruget skyldes afledte ekstra udgifter ved byggeriet/genhusning (flere matrikler), samt skolens specialspor, der med den nuværende økonomi-tildelingsmodel, får tildelt for få ressourcer, hvilket skyldes at de visiterede elever i udskolingen (7.-9.kl.) kun tildeles halv takst.
Dertil har klubben fået en større augustregulering end forventet grundet lukning af ungdomsklub og faldende medlemmer.
Set på positive side har skolen formået at nedbringe et merforbrug fra 2023 (og tidligere år) samt en rammebesparelse på 1%, der samlet set beløb sig til 1,5 millioner kr.
5) Klassedannelse til 7. årg. (ODB)
Forskellige muligheder til sommer og fremadrettet da der kommer både piger og drenge fra FCK (op til 15 drenge og 3 piger til sommer – måske flere piger fremover).
Det kommende år:
Idrætsklasse (fodbold/FCK) og lave nye klasser for resten af årgangen (uden FCK elever)
Nye klasser med fordeling af nye elever i alle klasser – (dog både piger og drenge) – som tidligere år.
De efterfølgende år hvor der nok kommer flere piger fra FCK. Det giver måske mulighed for:
3. Fremover altid to idrætsklasser med mulighed for at andre idrætsgrene kan blive en del af det setup (alle FCK skal gå i de to klasser) – hvor man søger om at komme ind i klasserne4. Fortsat blande de øvrige klasser men uden elever fra FCK
5. Fortsætte som tidligere; blande klasser og fordele nye elever i dem
En fjerde mulighed er at lave en proces med 6. årgang og eks. elevråd og evt. andre elever samt lærerne i udskolingen for at afsøge hvad vi ”vil” med vores udskoling (linjer eller andre tilbud til eleverne).
SCA: Spillerne fra FCK udtrykker, at det er svært at skulle være væk fra skole pga. træning.
Opmærksomhed på, at konceptet ikke ændres med udgangspunkt i samarbejdet med FCK.
Vigtig at inddrage elever og medarbejdere i processen. Oplagt at inddrage elever, som har været igennem en klassedannelse.
6) Byggeri – herunder status på genhusning (ODB)
Status på tandlæge.
Der er for få tandlægestole i det offentlige. Vores tandlæge er lukket pga. ombygning.
Der stilles forslag til, at LV-pavillonerne inddrages.
Afslutning:
I) Eventuelt (OB)
Forslag om at flytte SB mødet torsdag den 27/2 til tidligere på ugen grundet skolelederseminar.
Mødet er rykket 25. februar.
TCA indstiller til, at der er større fokus på kønsopdelingen
J) Lukket punkt (O)
-
K) Emner til kommende møder (DB)
Til de næste møder:
Antimobbestrategi på mødet i januar
Princip for idrætsundervisningen - januar
Evaluering af klassedannelser til 7. klasse
Hvordan arbejdes der med elever som har udadreagerende adfærd
Princip for skolehjemsamarbejde
Princip om undervisningens organisering
Princip for skolehjem samtaler
TCA oplæg om køn og undervisning (2024)