Antimobbestrategi

På Søndermarkskolen skelner vi mellem mobning og drillerier.
Ikke, at vi ikke gør noget ved drillerier, men da vi definerer mobning som Ubegrundet og Systematisk Forfølgelse, har vi systematiseret vores indsats til at begrænse, eventuelt helt bekæmpe fænomenet.

Når vi ser og registrerer mobning forsøger vi at afdække, hvad der kan ligge til grund. ”Hvorfor udvælger mobberen/mobberne netop dét offer?” og arbejder ud fra det. Vi inddrager i første omgang relevante forældre, og fortsætter mobningen inddrager vi skolens kompetenceteam, der sammen med lærere og ledelse lægger en plan for de involverede elever. Dette vil typisk være regelmæssige samtaler med ansatte i skolens kompetenceteam, der i samarbejde med ledelsen og forældre fastsætter de tiltag, der skal ske på længere sigt.

Der er ikke generelle retningslinjer for hvilke sanktioner, der tages i anvendelse, da hver sag har sit eget narrativ. Skolen tager dog fundamentalt afstand fra at henvise elever til andre uddannelsessteder, med mindre skolen i samarbejde med PPR finder dette formålstjenstligt for alle parter.

Vedtaget i skolebestyrelsen januar 2019