Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for kommunikationen mellem skole og hjem

Formål:

God kommunikation er nøglestenen for et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem skole og hjem. Formålet med princippet for kommunikationen mellem skole og hjem er 
at sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling, så alle elever trives og bliver så dygtige, 
som de kan. 

Mål:

  • Kommunikationen mellem skole og hjem opleves af alle parter som anerkendende, åben og respekt- og tillidsfuldt 

  • Alle forældre og ansatte er informeret om, hvem og hvornår de skal kontakte i forskellige situationer

  • Det tilstræbes at være så let som muligt for forældrene at holde sig opdateret om såvel de praktiske som de indholdsmæssige dele af deres barns skoledag 

  • Skolen er orienteret om væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens skolegang

Skolens ansvar:

  • Skolen tilstræber, at forældre får al relevant information så tidligt som muligt. Dette foregår typisk via Aula 

  • Skolen sikrer, at alle forældre informeres årligt ved skolestart om: 

  • hvem de skal kontakte i forskellige situationer, herunder også ift. bekymringer om bl.a. trivsel og læring

  • hvornår og hvor ofte klasseteamet lægger ugeplanen ud i Aula/EasyIQ 

  • retningslinjer for sygemelding og fravær 

  • Skolen informerer så hurtigt som muligt en elevs forældre, hvis der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer, herunder fravær 

  • Skolen tager hånd om bekymringer og evt. utilfredshed fra forældre så hurtigt som muligt med henblik på at opnå en tilfredsstillende løsning for begge parter

  • Skolens ansatte svarer på henvendelser fra forældre ud fra følgende retningslinjer:

  • Skolens ledelse tilstræber sammenhæng i kommunikation på tværs af skole, SFO og klub

  • Skolens ledelse har fokus på kommunikation til forældre, der ikke forstår dansk, i det omfang det er muligt

  • Skolen inviterer forældre i tilpas god tid til forældremøder og skolen udarbejder en plan for, hvad der skal kommunikeres på forældremøder på forskellige klassetrin

  • Der skal kvitteres for modtagelsen af en besked/mail indenfor 3 arbejdsdage og oplyses, hvornår den ansatte forventer at kunne svare på henvendelsen 

  • Der skal svares fyldestgørende inden for max 14 dage efter henvendelsen, enten via Aula, pr. telefon eller ved møde alt efter henvendelsens karakter/omfang 

  • Foreslår samtale – enten telefonisk eller ved personligt møde ved mere komplekse problemstillinger 

Særligt ved ny skolestart

  • Skolens ledelse har ansvar for at nye forældre får kendskab til skolens principper og retningslinjer

  • Skolens ledelse har fokus på at sikre god sammenhængende kommunikation til forældre til skolestartsbørn fra 1. maj til skolestart

  • Skolen bestræber sig på at tilbyde et årligt kursus i brug af Aula og Skoleportalen/EASYIQ med særlig fokus på nye forældre, herunder 1. maj-børnenes forældre

Forældrenes ansvar:

  • Forældrene holder sig orienteret om deres barns skolegang via Aula og skoleportalen/EasyIQ, herunder ugeplanen, arrangementer mv.

  • Forældre orienterer sig om skolens politikker og principper på skolens hjemmeside  

  • Forældrene skal som udgangspunkt orientere skolen, hvis der er væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens skolegang

  • Forældre, der har spørgsmål til eller bekymringer om forhold omkring deres barns skolegang, tager i første omgang kontakt til klasseteamet med henblik på i fællesskab at få aftalt en løsning på problemet. Opnås der ikke en løsning på denne måde retter forældrene som udgangspunkt henvendelse til lederen for afdelingen.  Kontakten sker som udgangspunkt via Aula 

  • Forældrene retter som udgangspunkt henvendelse til skolebestyrelsen, hvis de oplever, at principper og politikker, som skolebestyrelsen har fastsat, ikke efterleves af skolen 

  • Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, tager så vidt muligt direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Relevante ansatte på skolen kan med fordel inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten

 

Godkendt den 22. januar 2023 i skolebestyrelsen                  

Revideres senest skoleåret 2026/27