Princippet kort fortalt
- På Søndermarkskolen ønsker vi at arbejde aktivt med digital dannelse og teknologiforståelse under pædagogiske og lærende rammer
- Fra 7. klasse udleveres der computere. På de mindre klassetrin kan der anvendes lånesæt af computere
- Pauser skal være et rum uden digitale forstyrrelser – i stedet for skærm kan tilbydes højtlæsning eller skabes rum for samtale elever imellem.
- Søndermarkskolen, SFO og Klub Norden er mobilfri. Mobiltelefoner, smartwatches og lignende må ikke anvendes på skolens og klubbens område
- Skolebestyrelsen opfordrer forældre til at læse Frederiksberg Kommunes Kommunalbestyrelse anbefaling til forældre om brug af skærme
1. Formål
Skolens princip for skærmbrug skal understøtte digital dannelse og bidrage til at styrke elevernes læring og fællesskaber. På Søndermarkskolen skal vores elever lære, hvordan man udnytter digitale muligheder for at understøtte læring, og samtidig kende de faldgruber, de kan møde.
2. Mobilfri skole, SFO og Klub
På Søndermarkskolen er det vigtigt for os, at vi er sammen, når vi er sammen. Vi ønsker, at vores hverdag er bygget på fællesskab, nærvær og fordybelse.
Derfor er dagen mobilfri på hele skolens område inkl. SFO og Klub Norden. Det gælder for såvel elever som forældre og også for elever i udskolingen, der har udgangstilladelse.
Elever, der har en mobiltelefon, smartwatch eller lign. med i skole og SFO, har pligt til at aflevere den ved dagens begyndelse, og vil få den udleveret igen, når de har fri. I Klub Norden skal mobiltelefon, smartwatch eller lign. blive i tasken.
Indsamlende mobiltelefoner kan udleveres for at indgå som en del af undervisningen eller i en aktivitet i SFO- eller klubregi. I de tilfælde skal personalet tage højde for, at der kan være elever, som ikke har en mobiltelefon.
Som personale og forældre har vi et stort ansvar for at være gode rollemodeller for vores unge i forhold til brug af mobiltelefon, og vi har et ansvar for at tage snakken med vores unge om det digitale liv, fx god social adfærd og mobning på digitale medier. Se også vores Antimobbestrategi på skolens hjemmeside
I forhold til evt. skader og bortkomst af mobiltelefoner, smartwatch eller lign. vil det som udgangspunkt være forældrenes forsikring, der dækker. Såfremt man er bekymret for sit barns mobiltelefon, må man lade den blive hjemme.
Særlige undtagelser
Elever med særlige støttebehov (dysleksi eller lign.) kan efter aftale med personalet benytte deres mobiltelefon eller lign. med adgang til de nødvendige tekniske hjælpemidler.
Elever der - af medicinske årsager - har behov for at tilgå app (f.eks. til måling af blodsukker), kan ligeledes efter aftale med personalet have deres mobiltelefon eller lign. på sig under skoledagen, SFO og Klub.
Konsekvenser ved brug af mobiltelefon uden tilladelse
Anvender elever mobiltelefoner, smartwatch eller lign. på Søndermarkskolens område uden medarbejderes tilladelse, er der følgende konsekvenser:
- Første gang mobilen eller lign. inddrages vil eleven få den udleveret efter sidste undervisningslektion
- Anden gang mobilen eller lign. inddrages afleveres den på kontoret, hvor eleven kan hente den efter sidste undervisningslektion, når personalet har haft kontakt med forældrene
- Tredje gang mobilen eller lign. inddrages afleveres den på kontoret, hvor den ”overnatter” og kan hentes dagen derpå efter sidste undervisningslektion, og efter ledelsen har haft samtale med forældrene.
Er der elever, som ikke ønsker at aflevere deres mobil og fx gemmer deres mobiltelefon ol. i deres tasker i skoletiden, vil deres forældre blive kontaktet med henblik på, at mobiltelefonen eller lign. fremover forbliver hjemme.
3. Understøtte digital dannelse
På Søndermarkskolen anerkender vi skærme som vigtige arbejdsredskaber, som skal anvendes i sammenhænge og på måder, der understøtter elevernes læring og trivsel. Vi er bevidste om, at et højt skærmforbrug i sig selv ikke fører til bedre digitale færdigheder. Dansk forskning peger således på, at digitale teknologier både kan forstyrre og understøtte læring, alt afhængig af hvordan de bruges. Forskningen peger på, at hvis brugen er ukritisk, passiv eller præget af vaner snarere end pædagogisk formål, risikerer skærmene at svække koncentration og fordybelse.
På Søndermarkskolen ønsker vi at arbejde aktivt med digital dannelse og teknologiforståelse, hvor eleverne undervises i at forstå og reflektere over digitale teknologier. Vi er nået et godt stykke med at styrke teknologiforståelsen, men ønsker at blive endnu bedre. Vores elever skal understøttes til at blive nysgerrige og videbegærlige overfor ny teknologi og bruge de digitale værktøjer konstruktivt og kreativt, og samtidig klædes på til at kende faldgruber og opmærksomhedspunkter, når de begår sig digitalt. I forhold til brug af kunstig intelligens (AI) i undervisningen, herunder de hastigt udviklede sprogmodeller, tager vi udgangspunkt i de til enhver tid gældende regler herom.
På Søndermarkskolen skal elever mødes med en varieret undervisning, som giver mulighed for at engagere sig i det faglige stof på forskellige måder. Derfor tilstræber vi, at der er en fornuftig balance mellem digital og analogbaseret læring. I nogle fag har mange års begrænsede ressourcer til bogindkøb den betydning, at digitale undervisningsplatforme i dag er eneste undervisningsmateriale. Fra skolens side arbejder vi på, at skolen på sigt får flere analoge undervisningsmuligheder – også i disse fag.
Helt konkret har vi følgende principper for brug af skærme i undervisningen:
- Fra 7. klasse udleveres der computere. På de mindre klassetrin kan der anvendes lånesæt af computere
- Computere skal som hovedregel være lukket ved timens start og lægges væk, når de ikke bruges i undervisningen
- Computeren er et vigtigt arbejdsredskab, men eleverne skal fortsat kunne skrive i hånden – og vi har derfor genintroduceret kladdehæfter i udskolingen
- Pauser skal være et rum uden digitale forstyrrelser – i stedet for skærm kan tilbydes højtlæsning eller skabes rum for samtale elever imellem
- I skoletiden kan der vises film, hvis de relaterer sig til undervisningen
4. Brug af skærme i SFO og Klub Norden
I SFO og klub ønsker vi en aktiv stillingtagen til brug af skærme, og vi ønsker at begrænse passiv brug.
Skærme er vigtige medspillere i vores hverdag og pædagogiske arbejde. Det kan fx være i aktiviteter med al fra kodning, producere musik til opbygning af hjemmesider, klipning af små film mv. – eller i en kreativ proces. Endvidere kan der også planlægges særlige gaming-events.
I klubben er børnenes brug af computerrum og Playstation som udgangspunkt begrænset til max 30 minutter dagligt, ligesom brugen skal overholde de fastsatte aldersbegrænsninger.
5. Forældrenes ansvar for efterlevelse af princippet
Vi har alle et fælles ansvar for at efterleve skolens skærmprincip. Det gælder både elever, forældre og skolens personale.
Som forældre ønsker vi, at du/I:
- Tager ansvar for at understøtte digital dannelse og engagere dig i dit barns digitale liv, herunder evt. brug af sociale meder
- Overvejer hvornår dit barn skal have en mobiltelefon/smartwatch. Forældres holdninger til dette spørgsmål kan være meget forskellig, og det er derfor en fordel, at I tager snakken ved forældremøder i klasse allerede i de tidlige år
- Overvejer om det er strengt nødvendigt at dit barn har mobiltelefon/smartwatch med i skole eller klub
- Har tillid til, at dit barn med de voksnes hjælp kan klare de problemer, der opstår i skolen, SFO eller Klub
- Henvender sig til skolens kontor eller SFO/klub, hvis du har akut brug for at komme i kontakt med dit barn. Skolen vil altid kontakte dig, hvis der er behov for det
- Støtter skolen princip for skærmbrug. For eksempel kan du som forældre aftale ikke at lade dit barn gå tidligt hjem fra klub og/eller begrænse skærmtid for spil ol. på dit barns mobiltelefon etc.
- Rækker ud til klassens øvrige forældre og personale, hvis du oplever bekymrende adfærd på sociale medier og/eller via spil i elevernes fritid. Som voksne (både forældre og personale) skal vi skabe rammer som gør, at børn og unge naturligt rækker ud, hvis der sker noget utrygt eller uhensigtsmæssigt i de digitale universer
Frederiksberg Kommunes Kommunalbestyrelse har den 17. juni 2024 besluttet en række anbefalinger til forældre om brug af skærme; link: Frederiksbergmodellen. Anbefalingerne er også vedlagt som bilag til dette princip. Vi opfordrer til, at I læser disse.
Princippet er vedtaget den 18. juni 2025 i skolebestyrelsen.
Det er aftalt, at der skal foretages en løbende drøftelse af status for implementering af princippet det kommende år, herunder hvorvidt der er behov for at foretage evt. ændringer.