Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndermarkskolens logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde 1. april 2020

Referat skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)
Dato: onsdag den 01.04.2020
Tidspunkt: 14:00-16:00
Sted: Skype
Dirigent: Trine B. Flæng
Referent: Sanne Chessni

Deltagere:
Trine B. Flæng (TBF) - Formand
Kristina D. Bertram (KDB) - Næstformand
Tilde Bülow-Olsen Wollfbrandt (TBW) – Forældrerepræsentant
Mikael Hoffmann (MIH) – Forældrerepræsentant
Christine Jørnø Vestergaard (CJV) – Forældrerepræsentant
Ditte Bonistalli Pfeiffer (DBF) – Forældrerepræsentant
Ole Worre (OLE) – Medarbejderrepræsentant
Line Skar (LSK) – Medarbejderrepræsentant
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder
Sanne Chessni (SLC) – Souschef
Peter Lollesgaard (PPL) – SFO leder
Frank Løth (KNFL) – Klub leder
Afbud:
Rikke Lene Pedersen (RLP) - Forældrerepræsentant
Hanne Maimann (HAM) – Administrativ leder
Lene Benedikte Gjøl (LBG )– Pædagogisk afdelingsleder
Magnus Askjær Flindt (MAF) – Elevrepræsentant
Isidor Shoshan (ISH) – Elevrepræsentant
Fraværende:

Dagsorden
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)

1) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: SLC
Dirigent: TBF

2) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B)
Godkendt

3) Gennemgang og godkendelse af referat (B) Bilag: Referat 2.3.20
TBF var ikke tilstede til møde, så dette bliver rettet i referatet

4) Økonomi (regnskab) (O) Bilag
Skolebestyrelsen har næsten brugt deres budget. Derudover betales abonnementer m.m. i starten af året, derfor det store forbrug.
Stort vikarforbrug skyldes årstiden samt brug af fastevikarer til dækning af langtidssyge.
Godkendt.

Indmeldte punkter:

5) Status på nødpasning og nødundervisning
Kort status fra ledelsen. Skolebestyrelse blev informeret om de forskellige tiltag i forhold til fjernundervisning, opgaver og opfølgning på udsatte
børn. Det går rigtig godt. Der har ingen været i nødpasning.

6) Princip for skolehjem samtaler (B) Bilag
Fremlæggelse og godkendelse af princip med rettelser fra sidste SB
Godkendt.

7) Princip for klassekasser (D+B) Bilag
Fremlæggelse og godkendelse af princip med rettelser fra sidste SB
Godkendt.

8) Timefordelingsplanen for skoleåret 2020 – 2021 (O)
Kort beskrivelse af ændringerne i skoleåret 2020-2021
Bemærk at idræt fra næste skoleår er reduceret med 30 timer på 4., 5. og 6. årgang, så der nu er 60 timer/året.
Der er 30 timer mere dansk på 2.årg. Der er 60 timer HDS på 3. årg.
Vi søger om at konvertere 2 ugentlige lektioner UUV til 2-voksentimer fra næste skoleår på 4.-9. klassetrin – det betyder 60 færre UUV timer på de årgange.
Derudover er det besluttet ikke at bruge pædagoger i 8. + 9. årgang til UUV.
Det betyder ikke mindre timer til pædagogerne, men flere timer på samme årgang til dem.

9) Placering af svømning i skoleåret 2020 – 2021 (D + B)
I samråd med lærerne vurderer ledelsen, at svømning bedst placeres på 4.årgang som et samlet forløb uden afbrydelser.
Grundlaget herfor bunder i et samspil mellem elevernes motoriske færdigheder samt deres personlige og sociale kompetencer (og blufærdighed) på alderstrinnet.

10) Dans som undervisningsfag på SM i skoleåret 2020 - 2021 (D + B)
Idrætstimerne på 4.årgang er blevet reduceret så svømning ”tager” alle timerne det år.
Med konvertering af 60 UUV timer er der kun 120 UUV timer tilbage til trivsel, understøttelse af undervisning, evt. idræt og dans.
Det vil derfor være udfordrende at have dans på den årgang, når vi også ønsker at lave 30 UUV timer om til idrætstimer.
Ledelsen foreslår, at dans omlægges til integrerede forløb i idrætsundervisningen på 5. og 6. årgang – eksempelvis som et 10 ugers forløb på hver årgang.
Skolebestyrelsen bakker op om ledelsens beslutning.

11) Den tidlige læseindlæring på SM
Udsat grundet skolens særlige omstændigheder COVID19. Punktet tages op, når SB kan samles fysisk.

Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):

A) Forældrerepræsentanter (O)
TBF skriver til forvaltningen angående ophævelsen af anlægsloftet og mulighed for at få renoveret skolen.

B) Elevrådsrepræsentanter (O)
Ikke tilstede.

C) Medarbejdere i skolebestyrelsen, herunder TR (O)
Medarbejderne glæder sig til at komme tilbage og undervise børnene på skolen.

D) Skoleledelsen (O) Bilag
Vandskaden i kælderen er ved at være udbedret.
Dette betyder, at biografen er blevet nedlagt og omlagt til PLC-lokaler, der bliver etableret ny håndvask m.m i håndarbejde samt malet helt op til hovedindgangen.
Derudover er der bestilt lyddæmpning til udsatte steder i hovedbygningen på stueetagen.
Oversigt over pris på ”manglende vedligeholdelse” af klasselokaler m.m. på skolen er vedhæftet.
Den kan bruges i forbindelse med ansøgning af midler fra 2x13.000.000 kr. puljen.
Der er sat gang i grund- og hovedrengøring mens skolen er lukket ned.

E) SFO (O)
Pædagogerne kommer hver dag fra kl.07.00 – 09.00. Derudover ringer Peter rundt og de glæder sig til at komme på arbejde igen.
1.maj børnene er lidt på standby, da ingen ved, hvornår de må komme. Der skrives ud til de berørte forældre, når der vides noget med sikkerhed.
Pædagogerne er i nødberedskab og følger op på børn.
Dem, der ikke er inkluderet i nødberedskabet, bliver varslet ferie.

F) Klub (O)
Pædagogerne er varslet ferie, derudover kan dem med særlige forudsætninger bliver sat på arbejde andre steder i kommunen.

Afslutning:

G) Eventuelt (O)
Fokus på trivsel i overbygningen.
Der udtrykkes bekymring for aflysning af lejrskolerne.

H) Lukket punkt (O)

23) Opsummering, hvad er besluttet og hvem gør hvad til næste gang? (B)
Budget godkendt af SB.
Nødpasning og fjern/nødundervisning går godt.
Princip for skolehjem samtaler godkendt.
Princip for klassekasser godkendt.
Ledelsen søger om at konvertere 2 ugentlige lektioner UUV til 2-voksentimer fra næste skoleår på 4.-9. klassetrin.
Derudover er det besluttet ikke at bruge pædagoger i 8. + 9. årgang til UUV.
Svømning placeres på 4. årgang i skoleåret 2020/2021.
Skolebestyrelsen bakker op om ledelsens beslutning om, at dans omlægges til integrerede forløb i idrætsundervisningen på 5. og 6. årgang – eksempelvis som et 10 ugers forløb på hver årgang.
Punkt 11 er udsat grundet skolens særlige omstændigheder COVID19.