Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndermarkskolens logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde 10. marts 2021

Dagsorden skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)
Dato: onsdag den 10/03 2021
Tidspunkt: 19:00-21.30
Sted: TEAMS
Dirigent: Jenny B. Arendt
Referent: Sanne Chessni

Deltagere:
Jenny B. Arendt (JBA) - Formand  
Ditte Bonistalli Pfeiffer (DBF) -  Næstformand
Rikke Lene Pedersen (RLP) - Forældrerepræsentant
Mikael Hoffmann (MIH) – Forældrerepræsentant
Christine Jørnø Vestergaard (CJV) – Forældrerepræsentant
Mette J. Larsen (MJL) – Forældrerepræsentant
Nele Høgsbro (NHØ) - Forældrerepræsentant suppleant
Gro Iversen (GIV) – Forældrerepræsentant suppleant
Nynne Høgsbro (NYH) – Elevrepræsentant
Deva Nørbo Frederiksen (DNF) - Elevrepræsentant
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder
Sanne Chessni (SLC) – Souschef
Frank Løth (KNFL) – Klub leder
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant
Pia Grubb Basballe (KNPB) – Medarbejderrepræsentant

Afbud:
Hanne Maimann (HAM) – Administrativ leder
Lene Benedikte Gjøl (LBG ) – Pædagogisk afdelingsleder
Trine B. Flæng (TBF) – Forældrerepræsentant
Peter Lollesgaard (PPL) – SFO leder

Fraværende:
Ingen fraværende

Gæst:
Ingen gæster

Dagsorden 
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)

A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: SLC
Dirigent: JBA

B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B)
Godkendt JBA/LGB

C) Økonomi (regnskab) (O)
Fremlæggelse af årsregnskab 2020

Regnskabet for 2020 forventer vi, er afsluttet nu.
Magistraten behandler evt. mer-/mindre forbrug ved deres møde i april og tager der stilling til evt. ekstra bevillinger til dækning af vikarudgifter i forbindelse med Covid-19.
JBA og LGB har begge fået tilsagn om, at kommunen dækker evt. underskud i forbindelse med COVID-19.
SB har godkendt årsregnskabet for 2020.

D) Økonomi - budget 2021 (O) Forbrug indtil nu
Skolens forbrugsprocent er højere end forventet, fordi der er overført 1.809.000 kr. til SFO og klub for UUV. Hvis det beløb er trukket ud, så ligger skolen under forbrugsprocent. Det store forbrug på undervisningsmidler skyldes Koda-afgift på ca. 190.000 kr.
SFO ligger over forbrugsprocent, der mangler nogle refusioner, men ledelsen følger op løbende.
Klub Norden ligger under forbrugsprocent, hvilket stemmer overens med de overførte midler for UUV fra skolen.
SB tog orienteringen til efterretning.

Meddelelser

D) Forældrerepræsentanter (O)
Orientering fra Formandsrådsmøde:
KLK-analysen vedrørende specialområdet blev gennemgået og drøftet. Forvaltningen laver på baggrund af analysen en indstilling til politikkerne.
Processen for Fremtidens Skole blev gennemgået.
Orientering om analyse af Klubberne på Frederiksberg.
Vedr. Covid19-situationen blev der stillet spørgsmål til skolernes økonomi, organisering af underdørsundervisning for de store og testning af elever, når de kommer tilbage til undervisning på skolen.
Ophøret af IT-leasingsaftalen blev drøftet samt merudgifter til Aula.
Der arbejdes på at erstatte 4. årgangs svømmeundervisning.
Der blev stillet spørgsmål om, SM har overvejet, hvordan svømmeundervisningen kunne gennemføres. Der blev oplyst, at det var blevet drøftet på skoleleder møder, hvor der var enighed om, at det på nuværende tidspunkt ikke var muligt.
JBAs orientering blev taget til efterretning af SB.

E) Elevrådsrepræsentanter (O)
Elevrådet har gennemført en trivselsundersøgelse blandt de hjemsendte elever.
91 elever har besvaret.
62% har svaret, at de synes, at skoledagene er for lange.
75% savner pauser og hyggetid.
37% har ondt i hovedet efter skoledagen på skærmen.
17% føler sig ensomme.

JES oplever at lærerne gør meget for at bryde skærmtiden, og de sidste par uger har gjort brug af muligheden for at mødes i små grupper.

Der bakkes op i SB omkring at lave en lignende undersøgelse næste efterår 2021.

Trivselsundersøgelsen blev præsenteret og drøftet i SB.

F) Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)
Der er igangsat forskellige trivselstiltag på årgangene, som forældrene løbende bliver orienteret om.
Hos lærerne opleves også en form for metaltræthed. Det har hjulpet, at man nu må mødes i små grupper med eleverne. Ellers arrangeres der også online-hyggesnakke.
Klubben har fået lov at åbne op for online-klub og mulighed for at mødes med eleverne i små grupper. Der er fokus på de unges trivsel.
Ny medarbejder Ibber.
Medarbejdernes orientering blev taget til efterretning af SB.

G) SFO (O)
PPL er langtidssygemeldt, men det går fremad. PJV (Jannick fra SFO’en), LGB og LBG står for den daglige drift.
Skolestarternes opstart er besværliggjort af COVID19-restriktioner. Der bliver lavet en lille introduktionsvideo af skolen, som kan vises til de nye forældre. Det forventes, at videoen også kan bruges fremadrettet, som en præsentation af skolen.
LGBs orientering blev taget til efterretning af SB.

H) Klub (O)
Klubben har fået gang i online-klub, og aktiviteter for elever i små grupper af 4 med fremmøde i klubben.
Der er et samarbejde med lærerne om at række ud til de sårbare elever.
Der har været et fald i medlemstallet. Klubben håber på, at de får lidt lang snor af politikerne til at få genetableret medlemstallet i det kommende år.
Malerarbejde er tæt på at blive afsluttet. Det har trukket lidt ud med det sidste.

Ny medarbejder Ibber er kommet til. Han har tidligere selv gået i Klub Norden og har derfor et godt kendskab til lokalområdet. Han kommer fra en klub på Nørrebro og har arbejdet som gadeplansmedarbejder tidligere.

Klubbens orientering blev taget til efterretning af SB.

I) Skoleledelsen (O)
SB skal finde ud af hvem fra SB, der deltager i Fremtidens Skole workshop torsdag den 18/3. MIH, DBF og NHØ meldte sig som deltagere. De melder sig selv til via tilsendte link.

Årets skolebestyrelsesseminarer bliver holdt virtuelt. SB skal huske at melde sig til. Seminarerne afholdes lørdag den 20. marts og lørdag den 17. april, kl. 09.30 – 16.00. Det er online og alle kan deltage.

Skoleplanen er i proces. Mål og indsatser er blevet kvalificeret af PLC-forum og Pædagogisk Udvalg. Derudover drøfter LGB og JES skoleplanen løbende. Den 16/3 fremlægges planen for lærerne til drøftelse.

KLK-analysen lægger op til mellemtilbud på de enkelte skoler. Det bakkes der op omkring i skoleledelserne, så længe det ikke er en sparreøvelse.

SB tog orienteringen til efterretning.

Indmeldte punkter:

1) Elevtrivsel (O) Opsummering af gruppens arbejde
Udvalget orienterede om deres arbejde. Der laves et oplæg til næste SB-møde.

2) Elevtrivsel (O) Orientering om fjern- og nødundervisning (O)
Der må nu afholdes udendørsundervisning for eleverne fra 5. – 9. årgang en gang om ugen.
Alle klasser tildeles en dag på skolen, men der bliver lagt op til stor fleksibilitet, så der bliver mulighed for at deltage i ungdomsskolens gode tilbud.
LGB/SLC orientering blev taget til efterretning af SB.

3) Søndermarkskolens visionsarbejde vs. Frederiksberg kommunes 2030-vision (D+B)

Ledelsen vil forslå, at skolebestyrelsens kommende visionsarbejde for SM tager udgangspunkt i vision 2030 for Frb.kommune. I vision 2030 bliver alle interessenter på Frb. Inddraget, og skolerne er forpligtiget til at forholde sig til den samt arbejde ud fra den.

Ledelsens forslår at lave en proces i kommende skoleår, som indeholder

  • Hvad betyder vision 2030 for SM
    • Definering af mål og begreber
  • Hvordan ”gør vi” vision 2030
    • Helt konkret – hvilke indsatser/tiltag kalder vision 2030 på for at kunne udfoldes

De fokusområder, SB har besluttet pt., er ikke en ”hindring” for ovenstående, og de kan godt ”gå hånd i hånd” med ledelsens mål for skolens faglige og trivselsmæssige udvikling.

Skolebestyrelsen har pt. følgende fokusområder: Elevtrivslen, Modtagelse af de flersprogede elever samt Fastholdelsesstrategi af elever og forældre som ellers søger frie grundskoler.

Ledelsens mål for SM understøtter de fokusområder SB har valgt. Der er forskel på, hvordan der arbejdes med målene (indsatser) i ”maskinrummet” og i skolebestyrelsen. Men skolebestyrelsen er med til at understøtte og ”sætte retning” (principper), for det arbejde personalet udfører.

Elevtrivsel:

  • Skolen (personalet) igangsætter tiltag/indsatser i klasser/årgange for at skabe mere ro i timerne og øge elevernes medinddragelse i undervisningen.
  • Skolebestyrelsen understøtter/sætter retning ved eksempelvis at udarbejde et princip for elevernes læring. Heri kan blandt andet indgå elev-medinddragelse, motivation og fokus på ensomhed.
  • SB fører tilsyn med skolens arbejde for at højne trivslen.
  • SB går aktivt ind i indhold og gennemførelse af forældremøder.
  • SB aktiverer kontaktforældrene i arbejdet.

Modtagelse af flersprogede elever:

  • Skolen gør allerede rigtig meget (en DSA vejleder kan evt. deltage på et SB møde og fortælle om det store arbejde)
  • Skolebestyrelsen har fokus på, hvordan forståelsen er mellem forældre af anden etnisk oprindelse end dansk og forældre af dansk oprindelse.
  • SB rækker ud til forældre af anden oprindelse end dansk og byder dem velkommen – gerne gennem kontaktforældrene.
  • SB sætter fokus på den gave det er når der er flere kulturer i samme klasse. Dette kan gøres gennem kontaktforældrene og til forældrearrangementer med børn.  

Fastholdelse af elever og forældre:

  • Skolen sætter indsatser/tiltag i gang for at få karaktererne i de bundne prøvefag på niveau eller over den socioøkonomiske referenceramme. Herunder at få løftet de lavest præsterende samt få flere elever op blandt de højst præsterende.
  • Skolen sætter indsatser/tiltag i gang for at få flere af de dygtigste elever i læsning og matematik.
  • Skole og bestyrelse sætter fokus på at højne trivslen.
  • Skolebestyrelsen sætter fokus på at ”tale folkeskolen op”/PR/Brande Søndermarkskolen. Vi har en rigtig god skole hvor der ikke (mere) er et problem med at eleverne flytter væk fra skolen. Men der bliver talt om det som om der er et problem – husk at sproget skaber virkeligheden. Med det nylige samarbejde med FCK er det blevet endnu mere vigtigt at få skabt den positive omtale. Det kan SB være med til.

Der er opbakning til, at det kommende visionsarbejde for SM tager udgangspunkt i vision 2030 for Frb.kommune.

Arbejdet med SBs fokusområder; elevtrivsel, fastholdelsesstrategi i forhold til elever og forældre samt modtagelse af flersprogede forældre, fortsættes resten af året.

4) Sygefravær - personale (O) 
SB tog orienteringen til efterretning.

5) Elevfravær (O)
Der er sket et skifte fra lektionsfravær til dagsfravær. Tabulex har ikke kunne overføre registreringen fra lektionsfravær til dagsfravær, derfor er det svært at trække statistik.
Derudover kan det være svært at sammenligne tallene fra sidste år grundet COVID-situationen.
SB tog orienteringen til efterretning.

6) Trafiksikkerhed ved viadukten (D+B)
Der er opbakning til, at JBA laver en henvendelse til Borgmesteren med billeder af morgensituationen på SBs vegne.

Afslutning:

K) Eventuelt (O)
 
Der er et ønske om at drøfte, hvad der menes med ”ressource stærke” forældre, og hvordan SB kan støtte op omkring at invitere og inkludere et bredere udsnit af forældrene i forældresamarbejdet. Punktet sættes på kommende SB-møde.

JBA, MIH, CJV og GIV meldte sig til at lave et oplæg om fastholdelse af forældre og elever til kommende SB.

L) Lukket punkt (O)
Intet punkt

M) Opsummering, hvad er besluttet og hvem gør hvad til næste gang (B)

Punkt C:
SB har godkendt årsregnskabet for 2020.

Punkt D:
SB tog orienteringen om budget 2021 til efterretning.

Punkt E:
Elevrådets trivselsundersøgelsen blev præsenteret og drøftet i SB.

Punkt F:
Medarbejdernes orientering blev taget til efterretning af SB.

Punkt G:
LGBs orientering om SFO blev taget til efterretning af SB.

Punkt H:
Klubbens orientering blev taget til efterretning af SB.

Punkt I:
SB tog Skoleledelsens orienteringen til efterretning.

Punkt 1:
Udvalget orienterede om deres arbejde. Der laves et oplæg til næste SB-møde.

Punkt 2:
LGB/SLC orientering om fjern- og nødundervisning blev taget til efterretning af SB.

Punkt 3:
Der er opbakning til, at det kommende visionsarbejde for SM tager udgangspunkt i vision 2030 for Frb.kommune. Arbejdet med SBs fokusområder; elevtrivsel, fastholdelsesstrategi i forhold til elever og forældre samt modtagelse af flersprogede forældre, fortsættes resten af året.

Punkt 4:
SB tog orienteringen om sygefravær - personale til efterretning.

Punkt 5:
SB tog orienteringen om fravær – elever til efterretning.

Punkt 6:
Der blev nedsat et udvalg, der skal udarbejde et forslag til et princip for dannelser af nye klasser.

Ledelsen indkalder udvalget; DNF, NYH, RLP og CJV

Punkt K:
Der er et ønske om at drøfte, hvad der menes med ”ressource stærke” forældre, og hvordan SB kan støtte op omkring at invitere og inkludere et bredere udsnit af forældrene i forældresamarbejdet. Punktet sættes på kommende SB-møde.

JBA, MIH, CJV og GIV meldte sig til at lave et oplæg om fastholdelse af forældre og elever til kommende SB.

Til de næste møder:
Drøftelse af aktiviteter til overbygningselever i pauserne – herunder også 5. og 6. (Udsat)
Oplæg fra udvalgsgruppe om fastholdelse af elever og forældre
Princip for kontaktforældre
Princip for kommunikationen på Aula
Mad- og måltidsprincip (udsat til april)
Elevfravær (hver anden gang)
Personalefravær (hver anden gang)
Den tidlige læseindlæring på SM udsat til senere på året.
Repræsentation af et bredere udsnit af forældrene i forældresamarbejdet.

Kommende SB-møder:
Mandag 19/4 2021
Onsdag 2/6 2021