Dagsorden skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)
Dato: Mandag den 19/04 2021
Tidspunkt: 17:00-19.30
Sted: TEAMS
Dirigent: Jenny B. Arendt
Referent: Sanne Chessni
Deltagere:
Jenny B. Arendt (JBA) - Formand
Rikke Lene Pedersen (RLP) - Forældrerepræsentant
Mikael Hoffmann (MIH) – Forældrerepræsentant
Christine Jørnø Vestergaard (CJV) – Forældrerepræsentant
Trine B. Flæng (TBF) – Forældrerepræsentant
Mette J. Larsen (MJL) – Forældrerepræsentant
Nele Høgsbro (NHØ) - Forældrerepræsentant suppleant
Gro Iversen (GIV) – Forældrerepræsentant suppleant
Nynne Høgsbro (NYH) – Elevrepræsentant
Deva Nørbo Frederiksen (DNF) - Elevrepræsentant
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder
Sanne Chessni (SLC) – Souschef
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant
Pia Grubb Basballe (KNPB) – Medarbejderrepræsentant
Afbud:
Hanne Maimann (HAM) – Administrativ leder
Lene Benedikte Gjøl (LBG ) – Pædagogisk afdelingsleder
Peter Lollesgaard (PPL) – SFO leder
Frank Løth (KNFL) – Klub leder
Ditte Bonistalli Pfeiffer (DBF) - Næstformand
Dagsorden
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)
A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: SLC
Dirigent: JBA
B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B)
Godkendt.
Påmindelse om at referat fra forgående møde vedhæftet som bilag til dagsorden.
Meddelelser
C) Økonomi – (regnskab) (O)
Skolens forbrug er lidt forhøjet grundet følgende:
- UUV- betaling til SFO og Klub er overført for hele året.
- April måned er kommet med i vikarforbruget i denne omgang
- TAP ligger også højt, da der mangler refusioner på medarbejder
- COVID ekstra rengøring
SFO budgettet ligger lidt højt.
Dette er grundet manglende reguleringer og budgetudmeldinger, derfor følges økonomien også nøje, indtil det foreligger.
Klub generer et overskud grundet mangel på regulering af børnetal.
Hvis klubbens budget reguleres efter børnetal udlignes økonomien.
Der kan muligvis komme en beslutning om ikke at regulere ned grundet det opfølgende arbejde med genrekruttering.
SB opfordrer til at opbakning til SFO og KLUB og vil gerne komme på forældremøder efter sommerferien.
SB tog orienteringen til efterretning.
D) Forældrerepræsentanter (O)
Borgmesteren har kvitteret på henvendelsen fra SB om trafikudfordringen ved viadukten.
Han undersøger sagen nærmere.
Regeringen har nedsat et rådgivningspanel, som skal lave en opfølgning på skolenedlukningens indvirkning på trivslen.
NHØ laver et skriv til rådgivningspanel med input fra SB.
E) Elevrådsrepræsentanter (O)
Fælleselevrådsmøde: Der er blevet talt om Grønt Flag skoler. Herunder blandt andet affaldsindsamlingskonkurrencer m.m.
DNF og NYH er blevet medlem af Grønt Råd på Søndermarkskolen.
Elevrådsmøder har været på stand by. LGB og SLC undersøger, hvorfor elevrådet ikke er kommet i gang igen.
Oplæg om udearealerne skal på dagsordenen.
F) Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)
Dejligt med mere liv og have eleverne fysisk på skolen. Der er også god tilbagemeldinger fra eleverne, men også en nervøsitet i forhold om at det holder på sigt.
Skoleplan og kommende fagfordeling fylder meget for lærerne.
Metaltræthed i forhold til nedlukning og omskiftelighed.
I klubben fylder omskifteligheden også meget sammen med det faldende børnetal.
G) SFO (O)
Igangsættelse af ny legeplads afventes stadig. Det skulle have været i gang, men er blevet forsinket.
Opstarten med 1.maj børnene bliver lidt anderledes end ellers i et forsøg på at skabe mere homogene og bæredygtige klasser.
Børnene bliver inddelt i 4 grupper med to undergrupper i hver. Hver 14. dag bliver børnene blandet, og der bliver dannet nye grupper, så pædagogerne kan se børnene i samspil med hinanden på tværs af hele børnegruppen.
Dette forventes at give et bedre pædagogisk og didaktisk grundlag for dannelse af klasserne.
Der vil være minimum 3 pædagoger tilknyttet hver gruppe.
Forældrene bliver orienteret via nyhedsbrev og en lille introduktionsvideo. Derudover forsøger ledelsen og lave et virtuelt velkomstmøde for nye forældre.
SB vil gerne have deres input med i informationsbrevet.
Forældreønsker bliver imødekommet i det omfang, det er pædagogisk hensigtsmæssigt og der bliver selvfølgelig taget hensyn til børn med særlige behov.
Frafald af elever fra en enkelt 0.klasse i skoleåret 2020/2021 beror på tilfældigheder. Flytning ud af byen, efterfølgende optagelse på frie grundskoler m.m.
H) Klub (O)
Ingen meddelelser
I) Skoleledelsen (O)
Renoveringen af skolen sættes i gang sommeren 2022 og ombygningen skal stå færdig i januar 2024.
En detaljeret tidsplan for renoveringen af skolen kommer inden sommerferien, hvor også personale, forældre og beboerne i kvarteret bliver orienteret.
Derudover kommer der en brugerinddragelsesproces i efteråret, hvor personale, elever og forældre kan deltage.
I foråret bliver udbudsprocessen sat i gang – dette inkluderer også ombygning af idrætssalen.
Der er afsat 52 mill. til renovering, 30 mill. til modernisering og 10 mill. til genhusning.
FCK-samarbejdsaftalen er ved at være på plads. Der er afholdt møde med undervisningsudvalget, ledelsen, FCK og SB-formand
Skolen har fået 150.000,- til fagligt løft primært i 8. – 9.kl, og elevrådet har fået 8.706,- til trivselsarbejde.
NYH foreslog at booke LIFE Mobil Labs, som er lastbiler indrettet som undervisningslaboratorier og rummer eksperimentelle faciliteter, der kan understøtte skolens arbejde med naturfaglige undervisningsforløb.
Prioritering af det faglige løft kommer på som punkt på 8./9.årgangs trinmøde.
Der er indkøbt bordtennisbolde og bat til bordtennisbordet ved Troels Lundsvej. 6. – 9. årgang har ikke haft glæde af det endnu, da de har været hjemsendt i den periode, hvor bordet har været der.
Bordtennisbordet har dog været en stor succes blandt 4. årgang, mens de havde udeområdet og udskoling var sendt hjem.
Der er indkøbt bat og bolde til udlån på kontoret for de mindre årgange (5. kl. og ned).
Indmeldte punkter:
1) Elevtrivsel (O) Kort oplæg om gruppens arbejde
Trivsel er et bredt emne. Arbejdsgruppen har forsøgt at indkredse det til 3 overordnede grupperinger:
- Forældreinvolvering
- SB-rolle er blandt andet at føre tilsyn med elevfraværet
- Principper der støtter op om muligheden for at lave trivselsarrangementer
Gruppen arbejder videre med det arbejdsdokument, der er udformet.
Punktet kommer på næstkommende SB-møde
2) Status på udvidelse af skolens udeområde - Status på inddragelsen af Troels Lundsvej til udeområde for eleverne
Udvidelsen af skolens udeområde skulle have været på udvalgsmødet i denne uge, men er blevet udsat. JBA rykker for et svar.
3) Mad- og måltidsprincip (D + B) - Nedsætning af arbejdsgruppe
Arbejdsgruppe bestående af MIH og JBA er blevet nedsat. De laver et oplæg til næstkommende SB.
4) Skolebestyrelsesseminar (O) - Kort opsummering
Tre punkter:
- Tilsyn
- Forklarende pdf-fil fra seminaret er vedhæftet referatet.
- Erfaringsudveksling
- Principper gennemses i hvert 4. år
- Valgfrihed til elevrepræsentanter om at blive efter eget punkt
- Forældrerepræsentanterne synlige på skolen
- Forældrerepræsentanter skal mødes til sociale arrangementer – det skaber tillid og respekt
- Analyse af specialområdet
- Skæld ud
- Oplægget om Skæld-ud må ikke betragtes som en kritik af skolens ansatte.
- Skældud kan defineres som at udtrykke sig på en uvenlig måde uden hensyntagen til den andens perspektiv.
Skældud skader mere, end de fleste er klar over.
”Hun kan godt blive sur, men hun skælder ikke ud” (Dreng i 3. klasse) - Belgisk studie, 2008: Børn, der i begyndelsen af et skoleår bliver skældt ud for uhensigtsmæssig adfærd, har MERE af den adfærd, når man kommer til slutningen af skoleåret.
Altså har skældud den modsatte effekt end den ønskede og tilsigtede. - Når en person skælder ud, handler det oftest om denne persons manglende evne til at sætte sig i respekt på en hensigtsmæssig og sund måde.
- Hvad man kan gøre:
- Vær rolig (vredeshåndtering, personlig udvikling, færdighedslæring, forståelse)
- Vær nysgerrig (stil opklarende spørgsmål - i stedet for at antage)
- Vær hjælpsom (skab forståelse og en oplevet værdiforøgelse. Få det til at lykkes for alle parter. Ræk selv ud efter hjælp)
- Også forældre kan måske have glæde af oplægget og konklusionerne fra det vedhæftede Skæld-ud-skriv.
Der arrangeres en rundvisning på skolen med indlagt introduktion til renoveringsplanen.
5) Forældreressourcer (O+D) - Forældreressourcer – hvad er det?
Punktet er udsat til næstkommende SB-møde
6) Kontaktforældremøde - Kort opsummering
LGB holdt et oplæg om, hvad der pt. sker på skolen, som blev efterfulgt af JBAs oplæg om hvad SB har fokus på.
Der blev bedt om input fra forældrerådet til, hvad SB skulle tage op i fremtiden.
Input:
- Mulighed for skolehjemsamtaler på teams også fremover
- Ønske om interessedifferentieres i undervisning
Der var ikke så megen aktivitet på mødet, måske online-formen lægger en dæmper på spørgelysten eller kunne tolkes som, at der er udbredt tilfredshed blandt forældrene.
7) Rekruttering og fastholdelse (O) - Kort oplæg om gruppens arbejde
LGB inviteres med til næste arbejdsmøde og det videre arbejde.
Afslutning:
k) Eventuelt (O)
Intet til eventuelt
L) Lukket punkt (O)
M) Opsummering, hvad er besluttet og hvem gør hvad til næste gang? (B)
Punkt C:
SB tog ledelsen orientering om økonomi til efterretning.
Punkt D:
NHØ laver et skriv til regeringens rådgivningspanel angående skolenedlukningens indvirkning på trivslen.
Punkt E:
DNF og NYH er blevet medlem af Grønt Råd på Søndermarkskolen.
Elevrepræsentanternes oplæg om udearealerne skal på dagsordenen.
Punkt G:
Ny struktur i modtagelsen af 1. maj børn. Børnene bliver inddelt i 4 dynamiske grupper for at give bedre grundlag for den kommende klassedannelse.
Punkt I:
Renoveringen af skolen sættes i gang sommeren 2022 og ombygningen skal stå færdig i januar 2024.
Skolen har fået bevilliget 150.000kr til fagligt løft på 8. og 9. årgang i foråret 2021.
Punkt 1:
Trivsels arbejdsgruppen arbejder videre med det arbejdsdokument, der er udformet.
Punktet kommer på næstkommende SB-møde
Punkt 2:
Udvidelse af skolens udeområde mod Troels Lundsvej blev udsat på det kommunale udvalgsmøde.
Punkt 3:
Arbejdsgruppe bestående af MIH og JBA er blevet nedsat.
Punkt 4:
Referat og opsummering fra SB-seminar 2021
Punkt 5:
Udsat til kommende SB-møde
Punkt 6:
Input fra kontaktforældremødet til SB om emner til fremtidens SB-arbejde.
- Mulighed for skolehjemsamtaler på teams også fremover
- Ønske om interessedifferentieres i undervisning
Punkt 7:
LGB inviteres med til næste arbejdsmøde i branding og rekruteringsgruppen.
Til de næste møder:
Sexism-politik
Skolebestyrelsens synlighed
Princip for dannelse af nye klasser – (udsat til maj)
Drøftelse af aktiviteter til overbygningselever i pauserne – herunder også 5. og 6. (Udsat)
Princip for kontaktforældre
Princip for kommunikationen på Aula
Mad- og måltidsprincip (udsat til april)
Elevfravær (hver anden gang)
Personalefravær (hver anden gang)
Den tidlige læseindlæring på SM udsat til senere på året.
Kommende SB-møder:
Onsdag 2/6 2021