Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndermarkskolens logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde 19. august 2020

Referat skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)

Dato: Onsdag den 19/8 2020
Tidspunkt: 17:00-19:30
Sted: Templet SM
Dirigent: Kristina D. Bertram
Referent: Sanne Chessni

Deltagere:
Næstformand Kristina D. Bertram (KDB) 
Forældrerepræsentant Rikke Lene Pedersen (RLP) 
Forældrerepræsentant Mikael Hoffmann (MIH) 
Forældrerepræsentant Christine Jørnø Vestergaard (CJV) 
Forældrerepræsentant Ditte Bonistalli Pfeiffer (DBF) 
Elevrepræsentant Isidor Shoshan (ISH) 
Skoleleder Leif Gaard Bjarning (LGB)
Souschef Sanne Chessni (SLC) 
Pædagogisk afdelingsleder Lene Benedikte Gjøl (LBG )
SFO leder Peter Lollesgaard (PPL)
Klub leder Frank Løth (KNFL)
Administrativ leder Hanne Maimann (HAM) 
Afbud:
Medarbejderrepræsentant Jeannette Malt Sørensen (JES)
Medarbejderrepræsentant Pia Grubb Basballe (KNPB)
Elevrepræsentant Magnus Askjær Flindt (MAF)
Formand Trine B. Flæng (TBF) 

Dagsorden
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)

1) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: SLC
Dirigent: KDB

2) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B)
Godkendt

3) Gennemgang og godkendelse af referat (B) Bilag: Referat 06.05.20
Godkendt

4) Økonomi (regnskab) (O) Bilag
Skolen budget ser fornuftigt ud.
Forbrug på undervisningsmidler kommer løbende i starten af skoleåret, derfor er der ikke brugt så meget endnu.
Forbrug på rengøring er steget grundet COVID19.
Det forventes, at der kommer en ekstra bevilling til dækning af den øget rengøring. 
Der er ikke blevet brugt så meget på øvrige drift grundet nedlukningen.
Der er færre på uddannelse i indeværende skoleår, derfor overskud på efteruddannelsesposten.
Der forventes at være balance på skolens budget eller et lille overskud.
SFO Drivhuset økonomi ser fornuftigt ud, man venter dog med ansættelse af pædagog i vakant barselsvikariat, indtil augustreguleringen.
Hvis budgettet holder, påtænkes der etablering af ny legeplads.
Klub Nordens budget ser fornuftigt ud.
Der er lige ansat ny pædagog, og muligvis opslås pædagogmedhjælperstilling senere på året.
Her afventer man også augustreguleringen.

Indmeldte punkter:

5) Møderække for kommende skoleår 2020/2021 (D + B)
Onsdag 19/8 2020
Mandag 28/9 2020
Mandag 2/11 2020
Onsdag 9/12 2020
Mandag 25/1 2021
Onsdag 10/3 2021
Mandag 19/4 2021
Onsdag 2/6 2021
Møderækken er godkendt.

6) Kontaktforældremøder i kommende skoleår 2020/2021 (D)
TBF, LGB, SLC finder datoer og melder dem ud.

7) Status på opstart efter ferien (O)
Uge 33 var meget booket op grundet COVID19 ophobning af opgaver op til sommerferien.
Ellers har der været en god opstart.
Første skoledag kom Borgmester Simon Aggesen og Børne-Unge Direktør Nina Eg på besøg.
Det går nogenlunde med, at alle elever møder ind til samme tid.
Der bliver løbende lavet små justeringer, så det kan blive endnu bedre.
Blandt andet er forældrene blevet bedt om at aflevere eleverne uden for skolen.
For at gøre det mere trygt for eleverne specielt i de yngste årgange bliver der lavet faste mødeområder for de enkelte klasser.
Undervisningen kører som normalt, dog med større fokus på hygiejne.
Der er meget varmt i en del af lokalerne, men der opfordres til at lave udeundervisning.
SB gør opmærksom på, at elever, forældre og personale skal have skærpet opmærksomhed på mobiltelefonbrug om morgenen.

8) Suppleringsvalg til SB
Der er ikke flere forældresuppleanter i SB, derfor skal der være suppleringsvalg efter Tildes fratrædelse.
Den nye repræsentant og de to suppleanter bliver valgt for den restende periode.
LGB tager kontakt til valgbestyrelsen, når udmeldingen er godkendt.

9) Opsummering af det udsatte arbejde med politiker. (D)
Følgende principper skal arbejdes med i det kommende skoleår: Princip for kontaktforældre. Princippet er næsten færdigt.
Drøftes på kommende SB møde.
Princip for kommunikationen på Aula Der skal nedsættes en arbejdsgruppe på kommende SB.
(RLP, KDB) Mad- og måltidsprincip Der skal nedsættes en arbejdsgruppe på kommende SB.
(MIH, KDB) Princip for forældremøder (SLC) Princippet er næsten færdigt.
Drøftes på kommende SB møde.
Princip for vikardækning. 
Der skal nedsættes en arbejdsgruppe på kommende SB Princip for trafikpolitik.
Der skal nedsættes en arbejdsgruppe på kommende SB.
SLC laver et oversigtsskema til udfyldning næste gang.
LGB laver årshjul til kommende SB.

10) Udmeldte og indmeldte elever (D + O)
Der har været en større afgang af elever på 3. årgang og 6.årgang.
Der er ikke noget særligt at bemærke på 6.årgang.
Naturlig flytning til overbygningsskolen Tre Falke og Johannes Skolen.
På 3.årgang er der en del udflyttere samt et par stykker til den nyetablerede 3.kl på Johannesskolen.
En del nye elever på 8. årgang fra Frederiksberg Friskole i skoleåret 2019-2020.
I dette skoleår var der en del interesserede, men skolen havde desværre ikke plads i klasserne.

11) FCK-klasser på 9. årgang (O)
FCK har lejet et lokale (K15) på Søndermarkskolen til deres 14 drenge i 9.klasse.
Det blev politisk godkendt lige op til sommerferien.
Klassen er underlagt loven om hjemmeskoling, hvilket betyder, at SM har tilsynspligt.
FCK har ansat 3 lærere til at undervise dem.

Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):

A) Forældrerepræsentanter (O)
Positivt, at der bliver arbejde på en form for erstatning på 9. årgangs aflyste lejrskole på 8.årgang

B) Elevrådsrepræsentanter (O)
Isidor fortsætter som formand for elevrådet frem til jul.
Der vælges en ny næstformand, som overtager formandsposten efter jul.

C) Medarbejdere i skolebestyrelsen, herunder TR (O)
Ikke tilstede.

D) Skoleledelsen (O)
Kommunalbudgettet for det kommende år kan findes på Frederiksberg kommunes hjemmeside.
Der er blevet ansat ny lærer til 4.årgang per 1/8 2020 og en ny børnehaveklasselærer per 1/10 2020.
Lisa fra SFO er vikar indtil 1/10 2020.
Toiletterne på hele skolen bliver renoveret i efteråret 2020.
Ansøgningen om konvertering af UUV-timer til 2- lærer lektioner er blevet godkendt.

E) SFO (O)
Dejligt med renovering af toiletter i Drivhuset.
Legepladsen skal også renoveres.
Byggelegepladsen nedlægges til dels og der etableres nyt legeområde.
Der skal laves værn mod duerne, som har taget ophold på Drivhuset.
Hentesituationen fungerer rigtig fint.
Der kommer ikke mange forældre samtidigt, men det evalueres løbende.
Der er fokus på hygiejne og opdeling af børnene i dagligdagen.
Frugtordningen er nedlagt, da der er for få, der betaler til det.

F) Klub (O)
Der er lavet en ny struktur på klubben, hvor eleverne melder sig på et hold med fast program for ugen.
Børnene har separate indgange, toiletter m.m. Junior-klubben er opdelt i årgange.
Det betyder, at UK-klubben ikke kan være der så meget.
Se detaljeret info på Aula.
Informationsmødet for Johannes skolen gik fint.
Pædagogerne er meget glade for den måde UUV er tilrettelagt i indeværende skoleår.
Derudover er de også blevet en del af skoleteamet.
Der er en del forslag om besparelse på klubområdet.

Afslutning:

G) Eventuelt (O)

H) Lukket punkt (O)

I) Opsummering, hvad er besluttet og hvem gør hvad til næste gang? (B)
Budgetterne for skole, SFO og Klub ser fornuftige ud.
Møderække for årets SB-møder er vedtaget og bliver lagt ud i aula-kalenderen.
TBF, LGB og SLC finder datoer til kontaktforældremøderne og sender dem ud på aula.
God opstart efter ferien. Der bliver løbende evalueret på overholdelse af COVID – restriktioner.
Undervisningen kører som normalt, dog med større fokus på hygiejne.
Skærpet opmærksomhed på mobiltelefonbrug om morgenen.
Der indkaldes til suppleringsvalg til SB, når seneste udmeldelse er godkendt.
SB arbejder videre med principperne i punkt 9 i indeværende skoleår.
Der er en god balance mellem afgående elever og tilkommende elever.
FCK har lejet et lokale (K15) på Søndermarkskolen til deres 14 drenge i 9.klasse.
FCK har ansat 3 lærere til at undervise dem.
Ansøgning om konvertering af UUV-timer til 2- lærer lektioner er blevet godkendt.
Toiletterne på hele skolen bliver renoveret i efteråret 2020.
Der er blevet ansat ny lærer til 4.årgang og en ny børnehaveklasselærer.
Legepladsen skal renoveres. Der skal laves værn mod duerne, der har taget ophold på Drivhuset.
Hentesituationen i SFO fungerer rigtig fint. Der er fokus på hygiejne og opdeling af børnene i dagligdagen.
Frugtordningen i SFO er nedlagt, da der er for få, der betaler til det.
Der er lavet en ny struktur på klubben.
Se detaljeret info på Aula.
Pædagogerne er meget glade for den måde UUV er tilrettelagt i indeværende skoleår.
Der bliver arbejdet på at arrangere en form for erstatning for den aflyste lejrskole på 8. årgang (nuværende 9.). 
ISH fortsætter som formand for elevrådet frem til jul.
Der vælges en ny næstformand, som overtager formandsposten efter jul.