Referat skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)
Dato: Mandag den 2/11 2020
Tidspunkt: 17:00-20.00
Sted: Templet SM
Dirigent: Jenny B. Arendt
Referent: Sanne Chessni
Deltagere:
Jenny B. Arendt (JBA) - Formand
Ditte Bonistalli Pfeiffer (DBF) - Næstformand
Rikke Lene Pedersen (RLP) - Forældrerepræsentant
Mikael Hoffmann (MIH) – Forældrerepræsentant
Christine Jørnø Vestergaard (CJV) – Forældrerepræsentant
Trine B. Flæng (TBF) – Forældrerepræsentant
Mette J. Larsen (MJL) – Forældrerepræsentant
Nele Høgsbro (NHØ) - Forældrerepræsentant suppleant
Gro Iversen (GIV) – Forældrerepræsentant suppleant
Isidor Shoshan (ISH) – Elevrepræsentant
Nynne Høgsbro (NYH) – Elevrepræsentant
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder
Sanne Chessni (SLC) – Souschef
Peter Lollesgaard (PPL) – SFO leder
Frank Løth (KNFL) – Klub leder
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant
Pia Grubb Basballe (KNPB) – Medarbejderrepræsentant
Afbud:
Hanne Maimann (HAM) – Administrativ leder
Lene Benedikte Gjøl (LBG ) – Pædagogisk afdelingsleder
Fraværende:
Gæst:
Dagsorden
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)
Tid
A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: SLC
Dirigent: JBA
B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B)
Godkendt
C) Gennemgang og godkendelse af referat (B)
Bilag: Referat 28.09.20 - Godkendt
Meddelelser:
D) Økonomi (regnskab) (O) Bilag
Skolen: Refusioner for COVID19 udgifter mangler stadig.
Der er tvivl om, hvorvidt vikarudgifter bliver dækket.
Budgettet viser et overforbrug på vikarkontoen, grundet COVID19.
Derudover mangler der refusioner i forhold til barsel, langtidssygdom m.m.
SM har valgt at beholde to sekretærer, hvoraf den ene lægger en del tid i PLC (lærertimer).
Dette giver et merforbrug på administrationsudgifterne.
Skolen forventer et underskud på ca. 300.000,-,
hvis ikke vikarudgifter relateret til COVID19-restriktoner
bliver dækket. Ellers et lille overskud.
SFO:
Mindre forbrug på børneudgifter.
Overskuddet bruges på legeplads, maling m.m.
Derudover indbetales der et større beløb på gæld.
Klubben:
Der er indkøbt ny minibus, og der er indhentet tilbud på malerarbejde.
Derudover er der slået en stilling op.
E) Forældrerepræsentanter (O)
Dialogmøde med kommunalpolitikkerne omhandlede mer-udgifter til COVID19.
Der er uenighed mellem skoleledere og politikkere om, hvad mer-udgifterne er – bl.a. i forhold til vikarudgifter.
Ifølge økonomiafdelingens lineære fremskrivning kommer skoleområdet ud med et større overskud.
Dette stemmer ikke overens med skolernes egne fremskrivninger, der viser et overforbrug/merforbrug grundet COVID19.
Langsigtet plan for Frederiksbergs skolevæsen er sat i værk. I denne forbindelse vil SB blive inddraget.
På kontaktforældremødet kom følgende emner op (ledelsen input med rødt):
- Årshjul for trivselsemner til forældremøder (Skolens ressourceteam er i gang med udarbejdelsen af et sådant)
- Placering af skole-hjemsamtalerne
- lærerne skal være opmærksomme på princippet, hvor der står, at samtalerne skal holdes mellem efterårsferie og jul
- ønske om café-strukturen
- Input til kommunikationsstrategi:
- Faq til nye forældre
- Fagligstøtte til visiterede elever fra 7. årgang og frem
- Der er som minimum støtte i alle hovedfag (DAN, MAT, FYS, ENG)
- Fastholdelsesstrategi i forhold til søgning til frie grundskoler efter 6.
- SM modtager også mange elever fra andre skoler specielt på 7. og 8. årgang
- Vikarer og visning af film i undervisningen. (Ledelsen har fokus på udfordringen – specielt på kommunikation om formål til forældrene)
- Trafik ved aflevering om morgenen
- Der er udsendt mail med opfordring til forældre om at passe på hinanden – mulighed for at lave yderligere nudgingstrategi undersøges.
- Antimobbestrategi og trivsel
- Hvordan understøtter skolen mødet med familier, der har socioøkonomiske og/eller sproglige udfordringer
- Fysiske rammer
Hullet i vejen er ikke blevet lavet endnu, men MIH er stadig på den.
Princippet for skolehjem skal tages op i forhold til input fra kontaktforældremøde.
F) Elevrådsrepræsentanter (O)
Der er et stort ønske om, at der kommer fokus på udeområderne specielt for de store.
Vej og park bliver ansøgt om anvendelse af området foran pigeidrætssalen, så der kan opsættes borde/bænkesæt samt bordtennisbord.
Eleverne kommer med forslag til løsning af pauseaktiviteter.
G Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)
Ikke tilstede
H SFO (O)
Henvendelse i forhold til at vise film.
Pædagoger gøres opmærksom på, at de skal huske at kommunikere formål med filmvisning ud til forældrene.
Toiletrenovationen er i gang – forsinket – men den forventes færdig til jul.
Ny motoriklegeplads bestilt hjem.
Opsætningen forventes at blive sat i gang i december.
Der er planer om ny ansættelse af pædagogmedhjælper.
Hjemsendelse til corona-testning lægger pres på personaleressourcerne.
I) Klub (O)
Ingen meddelelser
J Skoleledelsen (O)
Renovering af gårdtoiletter fra januar betyder, at toiletterne bliver lukket ned.
Der sættes toiletvogne op med håndvaske og varme.
Tre stillinger bliver slået op. En pædagogmedhjælper til SFO, en lærer til indskoling/mellemtrin samt en klubpædagog.
Elevtrivselsundersøgelsen, der udkom i efteråret, skal fremlægges for SB i januar.
Forældrebrugerundersøgelse er blevet publiceret i denne måned, den skal SB også arbejde med.
Indmeldte punkter:
1) Elevrådsoplæg - hvad er vigtigt for eleverne, at SB arbejder med - hvad er de optaget af? (O)
Udsat til næste møde, grundet tekniske udfordringer
2) Prioritering af indsatser i SB i kommende år med udgangspunkt i følgende liste: (D+B)
- Input fra mødet 28/10
- Kostpolitik
- Princip for kontaktforældre
– i proces
- Princip for forældremøder
– i proces
- Visioner for skolen
- Elevtrivsel
- Anti-mobbestrategi
- Værdisæt og ordensregler
- Hvordan tager vi godt imod to-sprogede på skolen?
- En fastholdelsesstrategi af elever og forældre som ellers søger frie grundskoler
- Undervisningsdifferentiering
- Skærmpolitik på tværs af skole, sfo og klub
Trivsel bliver behandlet på næste bestyrelsesmøde.
JBA laver sammen med ledelse en prioritering af de øvrige indsatser.
3) Kommunikationsprincip – AULA Input til Lars’ arbejde – oplæg fra arbejdsgruppen (O+D)
Udkastet til kommunikationsprincippet er blevet drøftet.
LBG og SLC udarbejde nyt udkast udfra det drøftede.
Princippet tages op til godkendelse på kommende SB-møde.
4) Forretningsorden for SB til godkendelse (B) Bilag
Godkendt LGB
5) Ønsker SB at afgive høringssvar til evt. lukning af Christianskolen? Frist den 6. december
SB laver et høringssvar, hvor de anbefaler at bibeholde den type tilbud inden for kommunens rammer.
6) Princip for vikardækning (D + B) Med afsæt i en forældrehenvendelse er der lavet et forslag til en tilføjelse til princippet for vikardækning.
Bilag: Forslag til tilføjelse til vikardækningsprincippet
Udkastet blev drøftet, og der kommer et nyt udkast på næste måde til godkendelse.
7) SMs plan for undervisning i forhold til krænkelseskultur herunder både religiøs og seksuel krænkelse. (D)
Ledelsen orienterede om, hvordan der er fokus på aktuelle emner i undervisningen.
8) Klubbens prioritering af muligt overskud på ca. 700.000,-, hvoraf ca. 200.000 er lønmiddelkontoen. (B)
Klubben ønsker at indkøbe ny minibus til erstatning for den gamle, som er dyr at vedligeholde.
Derudover trænger klubben til indvendig renovering i form af maling m.m
SB henstiller til, at pengene til næste år bliver brugt til det, de er budgetteret til – altså løn og børn
SB understreger, at de principielt gerne vil inddrages, inden beslutningen er taget om flytning af lønmidler.
Køb af minibus og indvendig vedligeholdelse i form af maling er godkendt af SB.
Afslutning:
K) Eventuelt (O)
Kommende bestyrelsesmøde bliver flyttet fra mandag den 7/12 til mandag den 14/12.
Listen over kontaktforældre skal opdateres og kalenderindkaldelser sendes ud.
Møderne afholdes fra kl. 17.00 – 19.00
L) Lukket punkt (O)
M) Opsummering, hvad er besluttet og hvem gør hvad til næste gang? (B)
Til de næste møder:
Mailgruppe eller aula 2/11 2020
Drøftelse af aktiviteter til overbygningselever i pauserne – herunder også 5. og 6. (Udsat)
Princip for kontaktforældre
Princip for kommunikationen på Aula
Mad- og måltidsprincip (udsat til april)
Elevfravær (hver anden gang)
Personalefravær (hver anden gang)
Den tidlige læseindlæring på SM udsat til senere på året.
Visionsarbejde for folkeskolen på Frederiksberg
Elevtrivselsundersøgelse
Forældrebrugerundersøgelse
Kommende SB-møder:
Mandag 14/12 2020
Mandag 25/1 2021
Onsdag 10/3 2021
Mandag 19/4 2021
Onsdag 2/6 2021
Alle møder afholdes kl. 17.00 – 20.00 medmindre andet er aftalt.