Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndermarkskolens logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde 25. januar 2021

Dagsorden skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)
Dato: Mandag den 25/01 2021
Tidspunkt: 17:00-19.30
Sted: TEAMS
Dirigent: Jenny B. Arendt
Referent: Sanne Chessni

Deltagere:
Jenny B. Arendt (JBA) - Formand  
Ditte Bonistalli Pfeiffer (DBF) -  Næstformand
Rikke Lene Pedersen (RLP) - Forældrerepræsentant
Mikael Hoffmann (MIH) – Forældrerepræsentant
Christine Jørnø Vestergaard (CJV) – Forældrerepræsentant
Trine B. Flæng (TBF) – Forældrerepræsentant
Mette J. Larsen (MJL) – Forældrerepræsentant
Nele Høgsbro (NHØ) - Forældrerepræsentant suppleant
Nynne Høgsbro (NYH) – Elevrepræsentant
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder
Sanne Chessni (SLC) – Souschef
Peter Lollesgaard (PPL) – SFO leder
Frank Løth (KNFL) – Klub leder
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant

Afbud:
Hanne Maimann (HAM) – Administrativ leder
Lene Benedikte Gjøl (LBG ) – Pædagogisk afdelingsleder

Fraværende:
Gro Iversen (GIV) – Forældrerepræsentant suppleant
Pia Grubb Basballe (KNPB) – Medarbejderrepræsentant

Gæst:
Kristoffer Johansen (FCK)
Sune Smith-Nielsen (FCK)

Dagsorden 
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)

A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: SLC
Dirigent: JBA

B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B)
Tilbagemelding fra kontaktforældremødet kommer på under punkt D.

C) Økonomi – årsregnskab 2020 (O)
Regnskabet for 2020 er endnu ikke afsluttet. Det er derfor et forventet regnskab, som fremlægges. Det endelige regnskab kan fremlægges på mødet den 10. marts.
Magistraten behandler evt. mer-/mindre forbrug ved deres møde i april og tager der stilling til evt. ekstra bevillinger til dækning af vikarudgifter i forbindelse med Covid-19.
Regnskabet blev gennemgået af LGB. Skolebestyrelsen tager gennemgangen til efterretning.
Procentberegninger i yderste kolonne skal tilrettes.
JBA henvender sig til forvaltningen på SBs vegne omkring dækning af vikarmidlerne i forbindelse med COVID.

Meddelelser

D) Forældrerepræsentanter (O)
Forældrerådsmødet: Der var fin deltagelse og stor opbakning til skolen og lærerne. En del spørgsmål til den virtuelle undervisning – specielt hvad angår de yngre elever.
Nogle elever i overbygningen oplever, at der er mange opgaver og skærmtid.

E) Elevrådsrepræsentanter (O)
Elevrådets arbejde er sat lidt på stand-by, men der er møde i næste uge.

F) Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)
Ingen meddelelser

G) SFO (O)
Læselyst-projektet der laves i samarbejde med Frederiksbergbibliotek fortsættes i det kommende år. Tidligere studerende kommer og laver bachelor-projekt. Toiletrenoveringen er færdig, og børnene er glade for de nye toiletter med musik.
Der har været 25 -30 børn i nødpasning. Alt SFO-personale er på arbejde.

H) Klub (O) 
I klubben er en tidligere studerende også i gang med et større projekt.
Der er indkøbt nye computere, og lokalerne er blevet malet.
Der er dags dato afholdt jobsamtaler og fundet en ny medarbejder.
Klubpædagogerne møder i skolen og varetager nødpasning for de 4. – 9. klasses elever, der har brug for at komme på skolen. Der er 1-2 pædagoger, der laver praktisk arbejde i klubben.

I) Skoleledelsen (O)
Temauge 16 er omlagt til fag- og trivselsuge. Der er samtaler til den genopslået lærerstilling på mellemtrinnet. MIH deltager på vegne af SB.
Søndermarkskolen er blevet udvalgt, som en af de 5 skoler i lokale- og anlægsfondens, DIFs og Skole Idræts idrætssalsprojekt.

Indmeldte punkter:

1) FCK – samarbejdet (O/D/B)

  • Kort oplæg ved Kristoffer og Sune (O)
  • Er der behov for dannelse af nye klasser? (D/B)
  • Sikre trivslen i de ældste klasser (D)

Oplæg om hvem FCK er foruden at være en fodboldklub.
Der er stor opbakning fra SB til samarbejdet med FCK.
FCK giver også udtryk for at være blevet taget godt imod på både forældre-, elever- og klubniveau.
Debatten om behov for dannelse af nye klasser og sikring af trivsel kan fortsættes på mødet i marts.

2) Folkeskolen 2030 (D/B)

  • Besvarelse af spørgeskema for vision 2030
  • Det samlede skolevæsens- og skolens egne mål

Det er ønskeligt, at alle har set på bilag og spørgeskema samt gjort sig overvejelser over svar på spørgsmålene inden mødet.
Bilag: Kvalitetsrapport, spørgeskema

Skolebestyrelsen har udvalgt følgende fokusområder for de kommende år:

  • Elevtrivslen
  • Modtagelse af de flersprogede elever
  • Fastholdelsesstrategi af elever og forældre som ellers søger frie grundskoler

Skolens ledelse har følgende mål de kommende skoleår – som understøtter skolebestyrelsens fokusområder:

  • Elevtrivslen skal øges, så vi ligger over det kommunale gennemsnit – mål i den Nationale trivselsmåling
  • Eksamenskaraktererne i de bundne prøvefag skal være på niveau med eller over den socioøkonomiske referenceramme
  • Andelen af ”de dygtige elever” i læsning og matematik skal øges – målt i Nationale test
  • Inden for læsning skal alle elever flytte sig til næste kategori eller inden for en kategori (kommunale test)

For at nå de ovenstående mål har skolen bl.a. særligt fokus på følgende:

  • Udvikle professionelle praksisfællesskaber for medarbejdere – sikre sammenhæng i skoledagen for elever og forældre (øger faglighed og trivsel hos elever)
  • Samarbejdet mellem almen- og specialområdet skal fortsat udvikles og styrkes, så det i endnu højere grad kommer alle elever til gode (øger faglighed og trivsel)
  • Strukturerede og systematiske indsatser i læsning, matematik og DSA
  • Strukturerede og systematiske trivselsindsatser på alle årgange (AKT/inklusion)

TBF skriver et udkast med input fra MIH. Udkastet sendes i høring hos SB. Det færdige skema sendes til ledelsen, som sørger for at sende det videre til forvaltningen.

3) Godkendelse af skolens budget 2021 (O/B)
Budgettet er gennemgået af LGB. SB har taget det til efterretning og godkendt budgettet.

4) Orientering om budgetmødet og godkendelse af undervisningsmidler (O/B)
DBF repræsenterede SB på mødet og tilbagemeldingen er, at det var en fin proces, hvor der blev forhandlet fagene imellem.

5) Kort orientering om fjern- og nødundervisning samt nødpasning (O)
Online-undervisningen forøges jo ældre eleverne er. Det er vanskeligt, at vikardække, da det kræver, at vikarerne kan komme på teams.
Der er ledelsesopmærksomhed på den anderledes arbejdssituation for både lærere og elever.
Antallet af elever med behov for at komme på skolen er stødt stigende.

Afslutning:

J) Eventuelt (O)
JBA ønsker, at kameraerne såvidt muligt er tændt under online SB-møder.
Renoveringen af skolen er ikke planlagt endnu, men der kommer en proces. SB giver udtryk for et ønske om, at den forestående renoverings- og byggeprocessen bliver varslet i god tid.
De tre nye principperne fra SB er meldt ud til forældrene på kontaktforældremødet og sat på hjemmesiden.
Derudover er det kommunikeret ud på aula til forældre, elever og medarbejdere.
Referatet fra skolebestyrelsesmøderne sendes ud senest tre dage efter mødet. Hvis der er forbehold i forhold til referatet, så tages det op som punkt på næstkommende SB.

K) Lukket punkt (O)
 

L) Opsummering, hvad er besluttet og hvem gør hvad til næste gang? (B)

Punkt C:
Regnskabet blev gennemgået af LGB. Skolebestyrelsen tager gennemgangen til efterretning.
JBA henvender sig til forvaltningen på skolebestyrelsens vegne omkring dækning af vikarmidlerne i forbindelse med COVID.

Punkt G:
Læselyst-projektet der laves i samarbejde med Frederiksbergbibliotek fortsættes i det kommende år. Toiletrenoveringen er færdig.
Der har været 25 -30 børn i nødpasning. Alt SFO-personale er på arbejde.

Punkt H:
Der er blevet ansat ny pædagog i klubben per 1/3 2021. Klubpersonalet tager sig af nødpasningen af de elever fra 4. – 9. årgang, der har behov for at komme på skolen. Der har været 8 – 15 elever.

Punkt I:
Temauge 16 er omlagt til fag- og trivselsuge. MIH deltager i samtalerne til den genopslået lærerstilling på mellemtrinnet.
Søndermarkskolen er blevet udvalgt, som en af de 5 skoler i lokale- og anlægsfondens, DIFs og Skole Idræts idrætssalsprojekt.

Punkt 1:
Der er stor opbakning fra skolebestyrelsen til samarbejdet med FCK.
Debatten om behov for dannelse af nye klasser og sikring af trivsel kan fortsættes på mødet i marts.

Punkt 2:
Spørgeskemaet til forvaltningen udfyldes af TBF input fra MIH. Udkastet sendes i høring hos skolebestyrelsen, som herefter sendes af skoleledelsen til forvaltningen.

Punkt 3:
Skolebestyrelsen har godkendt skolens budget 2021.

Punkt 4:
Skolebestyrelsen godkendte budgettet for fordelingen af undervisningsmidler til fagene.

Punkt 5:
Antal af online-lektioner stiger jo ældre eleverne er. Der er ledelses fokus på den anderledes arbejdssituation i forhold til både elever og lærere. Antallet af elever med behov for at komme på skolen er stødt stigende.

Punkt J:
De tre nye principper er lagt ud på skolens hjemmeside og sendt ud på aula til både personale, elever og forældre.
Referatet fra skolebestyrelsesmøderne sendes ud senest tre dage efter mødet. Hvis der er forbehold i forhold til referatet, så tages det op som punkt på næstkommende skolebestyrelsesmøde.
Skolebestyrelsen giver udtryk for et ønske om, at den forestående renoverings- og byggeprocessen bliver varslet i god tid.

Til de næste møder:
Elevtrivsel – arb.gruppe mødes inden SB-møde den 10/3 og kommer med oplæg der
Drøftelse af aktiviteter til overbygningselever i pauserne – herunder også 5. og 6. (Udsat)
Princip for kontaktforældre
Princip for kommunikationen på Aula
Mad- og måltidsprincip (udsat til april)
Elevfravær (hver anden gang)
Personalefravær (hver anden gang)
Den tidlige læseindlæring på SM udsat til senere på året.

Kommende SB-møder:
Onsdag 10/3 2021
Mandag 19/4 2021
Onsdag 2/6 2021