Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndermarkskolens logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde 7. juni 2021

Dagsorden skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)
Dato: Mandag den 7/6 2021
Tidspunkt: 17:00-18:50
Sted: Personalerummet på SM
Dirigent: Jenny B. Arendt
Referent: Sanne Chessni

Deltagere:
Jenny B. Arendt (JBA) - Formand  
Ditte Bonistalli Pfeiffer (DBF) - Næstformand
Rikke Lene Pedersen (RLP) - Forældrerepræsentant
Mikael Hoffmann (MIH) – Forældrerepræsentant
Christine Jørnø Vestergaard (CJV) – Forældrerepræsentant
Trine B. Flæng (TBF) – Forældrerepræsentant
Mette J. Larsen (MJL) – Forældrerepræsentant
Nele Høgsbro (NHØ) - Forældrerepræsentant suppleant
Gro Iversen (GIV) – Forældrerepræsentant suppleant
Nynne Høgsbro (NYH) – Elevrepræsentant
Deva Nørbo Frederiksen (DNF) - Elevrepræsentant
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder
Sanne Chessni (SLC) – Souschef
Hanne Maimann (HAM) – Administrativ leder
Lene Benedikte Gjøl (LBG ) – Pædagogisk afdelingsleder
Frank Løth (KNFL) – Klub leder
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant
Pia Grubb Basballe (KNPB) – Medarbejderrepræsentant

Afbud:
Peter Lollesgaard (PPL) – SFO leder
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarb.
Pia Grubb Basballe (KNPB) – Medarb.
Trine B. Flæng (TBF) – Forældrerep.

Dagsorden 
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)

A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: SLC
Dirigent: JBA

B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B)
Godkendt

Meddelelser

C) Økonomi – (regnskab) (O)
Der er ingen ændringer i forhold til sidste gennemgang af budgettet.
SFO’ens økonomi følges stadig nøje, da der stadig er et underskud efter reguleringen af børnetal. Der er uoverensstemmelse mellem det børnetal skoleafdelingen har registreret og det SFO’en har registreret, så der er i PPLs fravær søgt hjælp fra anden institutionsleder i kommunen til gennemgang af tallene.
Klubbens økonomi ser ud som ved sidste gennemgang af budgettet og ligger med et overskud.
Gennemgangen er taget til efterretning af SB

D) Forældrerepræsentanter (O)
Ensretning af Troels Lundsvej er blevet gennemført. Der kom lidt sen udmelding til skolen om beslutningen, derfor også den sene udmelding til forældrene.
Derudover er der bevilget optegning så trafikken kan blive reguleret ved viadukten.
Der er en bekymring for mulige parkeringspladser ved viadukten, da der kommer flere cyklister til skolen denne vej.

E) Elevrådsrepræsentanter (O)
De bevilgede trivselsmidler ønskes at bruges på en fest for hele udskolingen efter sommerferien med spisning i klasserne og DJ.
Det skal godkendes af ledelsen og være i overensstemmelse med COVID-restriktionerne.
Der tænkes i to scenarier for at imødekomme eventuelle restriktioner efter sommerferien også.

F) Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)
Ingen meddelelser.

G) SFO (O)
PPL er sygemeldt igen. En SFO-medarbejder har fået nogle administrative opgaver, og der er en tæt dialog med TR.
Det går godt med de nye første maj børn. Rokeringsstrukturen har fungeret godt.
”Toilets in Heaven” er lidt på stand-by, da levering af rengøringsartiklerne er i rest.
Etablering af legepladsen er gået i gang.

H) Klub (O) 
Det kører fint med den nye struktur med faste børnegrupper.
Klubben bliver pt. brugt til klasselokaler for 3.årgang, det skaber noget rod.
Der er ansat ny pædagog til fritidsklubben, der kan noget med Maker Space og ”coding”.
Der er ansat tre timelønnede vikarer til at dække ved sygdom og hjemsendelse.
Det er dejligt, at der er kommet en tidlig udmelding af UUV-timer, da det gør det lettere at planlægge pædagogernes tid i det kommende skoleår.

I) Skoleledelsen (O)
Der kommer nyt hegn ved boldbanen i uge 35-38. Dette er en udfordring i forhold boldspil både i skoletiden og for foreningsbrugerne.
Søndermarkskolen skal være testskole i forhold til ChromeBooks i næste skoleår. To klasser skal teste dem i 3 måneder.
Trivselsundersøgelse for 9. årgang er meget positiv. Se bilag.
Fire nye dansklærere er blevet ansat. Der mangler stadig at blive ansat en matematiklærer. SB bliver kontaktet vedr. deltagelse i samtalerne.
Den 25.juni afholdes socialt arrangement for personale. SB godkender, at skolen skriver ud til forældrene, at hvis de har mulighed for at hente deres børn tidligt denne dag, ville det være rart, så pædagogerne også kan deltage i det fælles arrangement for personalet.

Indmeldte punkter:

1) Elevtrivsel (B) Godkendelse af udkast til princip for elevtrivsel på SM
Udkastet revideres til næste skolebestyrelsesmøde efter sommerferien. MIH indkalder.

2) Tidsplan for byggeri og renovering af SM (O)
Der skal findes en til to skolebestyrelsesmedlemmer til en projektgruppe, der skal deltage på byggeprocessens temamøder.
LGB sender begrundelse for bekymringen for budgettet til genhusning ved renoveringen til JBA, som laver et skriv til Frederiksberg Liv.
Se bilag om renoveringsplan

3) Rekruttering og fastholdelse (O) - Kort oplæg om gruppens arbejde
Udvalget foreslår følgende:

  • der skrives små gode historier om SM til Frederiksberg Liv
  • SB sender nyhedsbreve ud om de gode historier til forældrene.
  • Lærerne skal blive endnu bedre til at kommunikere de gode historier på klasseniveau.
  • der laves en drejebog for sociale arrangementer – hvad skal på forældremøderne? Og et velkomstskriv til 0.klassernefra SB.
  • fokus på differentieret undervisning efter interesser
  • hurtig og tydelig ledelses indsats ved mistrivsel i klasser.

Gruppen mødes igen efter sommerferien og arbejder videre.
Skolebestyrelsen har taget oplægget til efterretning.

4) Kommunalt forslag om mellemtilbud på specialområdet (H) - Høringssvar
Udkast til høringssvar med de tilkommende kommentarer udarbejdes af GIV og CJV inden den 24.juni 2021

5) Skolebestyrelsens synlighed (O)Forslag til dato for rundvisning og besøg i klasserne
Mandag den 30. august kl. 10.00 – 11.30

6) Mad og måltidspolitik
Punktet udskydes til næstkommende bestyrelsesmøde til drøftelse.

7) Forslag til møderække for SB i skoleåret 2021 – 2022 (B)
Onsdag den 1. september
Mandag den 11. oktober
Onsdag den 10. november
Onsdag den 8. december
Mandag den 17. januar
Onsdag den 2. marts
Onsdag den 27. april
Onsdag den 8. juni

SB-medlemmerne skriver på aula, hvis der er mødedatoer, hvor de er forhindret.

Afslutning:

K) Eventuelt (O)
CJVs søn går ud af skolen til juni 2021, men CJV bliver kalenderåret ud.

L) Lukket punkt (O)
 

M) Opsummering, hvad er besluttet og hvem gør hvad til næste gang? (B)
Punkt C:
Gennemgangen af budgettet er taget til efterretning af SB.

Punkt D:
Ensretningen af Troels Lundsvej er blevet gennemført.
Optegning til reguleringen af trafikken ved viadukten er bevilget.

Punkt E:
Elevrådet ønsker at bruge trivselsmidler til afholdes af stor fælles fest for udskolingen.

Punkt G:
PPL er sygemeldt igen.
Det går godt med de nye første maj børn.
”Toilets in Heaven” er lidt på stand-by.
Etablering af legepladsen er gået i gang.

Punkt H:
Det kører fint med den nye struktur med faste børnegrupper.
Der er ansat ny pædagog til fritidsklubben og tre timelønnede vikarer til at dække ved sygdom og hjemsendelse.

Punkt I:
Der kommer nyt hegn ved boldbanen i uge 35-38.
Søndermarkskolen skal være testskole i forhold til ChromeBooks i næste skoleår.
Trivselsundersøgelse for 9. årgang er meget positiv.
Fire nye dansklærere er blevet ansat.
SB godkender, at skolen skriver ud til forældrene, at hvis de har mulighed for at hente deres børn tidligt den 25.juni, ville det være rart, så pædagogerne også kan deltage i det fælles arrangement for personalet.

Punkt 1:
Elevtrivselsudvalgets udkastet revideres til næste skolebestyrelsesmøde efter sommerferien
MIH indkalder.

Punkt 2:
To bestyrelsesmedlemmer skal med i byggeprocessens projektgruppe.
JBA laver skriv til Frederiksberg Liv på baggrund af skolens bekymring for genhusningsbudgettet.

Punkt 3:
Skolebestyrelsen tog oplægget fra Rekrutterings- og fastholdelse udvalget til efterretning.

Punkt 4:
Skolebestyrelsen (GIV og CJV) udarbejder høringssvar vedr. forslag til de nye mellemformerne på Frederiksberg.

Punkt 5:
Skolebestyrelsen kommer på rundvsning i klasserne mandag den 30.august kl. 10.00 – 11.30 i klasserne.

Punkt 6:
Udskydes til næstkommende bestyrelsesmøde

Punkt 7:
Skolebestyrelsen skal melde skriftligt tilbage på foreslåede mødedatoer

Til de næste møder:
Sexism-politik
Princip for dannelse af nye klasser – (udsat til maj)
Drøftelse af aktiviteter til overbygningselever i pauserne – herunder også 5. og 6. (Udsat)
Princip for kontaktforældre
Princip for kommunikationen på Aula
Mad- og måltidsprincip (udsat til april)
Elevfravær (hver anden gang)
Personalefravær (hver anden gang)
Den tidlige læseindlæring på SM udsat til senere på året.
Ressource stærke/svage forældre – hvad er det? (Udsat)