Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsesmøde d. 04.04.2024

Referat skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)
Dato: torsdag den 4/4 2024
Tidspunkt: 17:00-19.30
Sted: Templet
Dirigent: GIV
Referent: KLH    
Deltagere (D), afbud/fraværende (A), gæst (G):
Forældre
Gro Iversen (GIV) – Formand (D) 
Mette J. Larsen (MJL) – Næstformand (D)
Tekla Canger (TCA) – Forældrerepræsentant (D)
Cristina Gonzalez (CGO) – Forældrerepræsentant (D)
Nina N. Wendt (NNW) – Forældrerepræsentant (D)
Jesper M. Oldenburg (JMO) – Forældrerepræsentant (D)
Jonas B. Lumby (JBL) – Forældrerepræsentant (D)
Christine F. Nielsen (CFN) – Forældrerepræsentant suppleant (A)

Elever
Fahim Rownok (FRO) – Elevrepræsentant (formand for elevrådet) (A)
Hassan Munir (HMU) – Elevrepræsentant (næstformand for elevrådet) (A)

Medarbejdere
Jesper B. Simonsen (PJS) – Medarbejderrepræsentant (D)
Ida K.F. Ipsen (IDI) – Medarbejderrepræsentant (D)

Ledelse
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder (D)
Katrine L. Helden (KLH) – Souschef og leder for 6.-9. kl. (D)
Frank Løth (KNFL) – Klub leder (D)
Hans Larsen (PHL) – Faglig leder for SFO + 0.kl. (D)
Lene Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder for 1.-5. kl. (A)
Gitte Nyborg (GNY) – Administrativ leder (A)

Gæst: Styregruppen for byggeriet

Dagsorden 
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B) 
Referat
Opsummering af orienteringen/drøftelsen, konklusion på beslutning, angivelse af evt. ansvarlig og evt. deadline.    
AnsvarTil hvem, af hvem og hvordan?

A Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: KHL
Dirigent: GIV    

B Gennemgang og godkendelse af dagsorden 
Bilag ref. 26.02.24      
Godkendt  
   
Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):

C    Skoleledelsen (O)   
Sol over Søndermarken (A-uge) i uge 16. Forældre er inviteret til torsdag d. 16. april. Ny skoleaftale gælder for skoleåret 25/26. Skolen indstiller til, at vi genindfører ’klassens tid’ i kommende 
skoleår. Timefordelingsplanen kommer på som punkt på næste skolebestyrelsesmøde.
Skolen har afholdt pædagogisk lørdag for hele personalet den 9. marts med fokus på elevdemokrati og fællesskaber.     

D    SFO (O)
Forældre er inviteret til velkomstmøde for kommende 1.maj børn. Klasser til kommende 0. klasse er fyldt op.     

E    Klub (O)     
Klubben har fokus på overlevering i forbindelse med 1. maj perioden. Klubben har forældre-informationsaften d. 9. april. Klubben har fokus på, at der kommer for få børn i juniorklubben. 
Overvejelser om færre aftenåbninger. Aktionslæringsanalysen på brug af mobiler i klubben bliver lagt på skolens hjemmeside i næste uge. Forventning om, at klubben har en ny mobilpolitik 
inden 1. maj perioden. Opfordring til, at klubben ikke tillader mobil for 3. årgang i perioden fra 1. maj og frem til sommerferien. Beslutning: det bringes til punkt på næste bestyrelsesmøde, 
at der skal udarbejdes et princip for skærmbrug.   

F    Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)    
SFO ser ind i en travl periode i foråret. Medarbejdere ser frem til forløbet med SOS (Sol over Søndermarken).    

G    Elevrådsrepræsentanter (O) 
Fraværende    

H    Forældrerepræsentanter (O)
Obs på Undervisningsudvalgets dialogmøde d. 7. maj. Tekla deltager på Elevernes Talerstol d. 9. april. Positiv respons på flytning af 4A til pavillonerne    

Indmeldte punkter:

1    Besøg af styregruppe for byggeri – herunder svar på henvendelse fra SB (DB)    
René laver et kort oprids af organiseringen omkring byggeprocessen. René italesætter de udfordringer, 
der kan være/er i forbindelse med at skulle igennem en byggeproces. Styregruppen har bl.a. til formål at være opmærksom på diskrepans mellem byggemæssige hensyn og pædagogiske 
hensyn. Derfor er der også en bred repræsentation i styregruppen. Af samme årsag er der også etableret en følgegruppe repræsenteret ved forældre/skolebestyrelsesmedlemmer. 
Ved behov for at takle større udfordringer, inddrages følgegruppen - det kan være med henvendelse fra begge grupper. Og det kan være ved uforudsete udfordringer i forbindelse med processen. 
P.t. ser styregruppen på mulig heden for fuld genhusning. Fra et forvaltningsperspektiv kan man se, at mange ting vil kunne blive løst ved en fuld genhusning.
Kan vi gøre noget for at formindske forsinkelse uden at skabe en forøget udgift? Kan det betale sig at genhuse den resterende gruppe børn?
I forhold til de første beregninger, ser det ikke umuligt ud. Kan der medtænkes en kommende renovering på Lindevangskolen. Ved at etablere en pavillon-løsning på Lindevangskolen, vil man kunne 
spare etableringsomkostningerne. En fuld genhusning vil kunne nedsætte byggeprocessen med ca. 2 måneder – 2 måneder, som er kritiske i forhold til opstart af skoleåret 25/26.
Spørgsmål: Er der tænkt i klubbens lokaler? Der er som udgangspunkt tænkt i genhusning af elever i hovedbygningen. Styregruppen er dog opmærksomme på de udfordringer, der er forbundet med 
anvendelse af klubben. Lindevangsbyggeriet vil først starte op, så snart byggeriet på Søndermarkskolen er afsluttet. Spørgsmål fra styregruppen: er det en plan, der skal arbejdes videre med? 
SB-medlem: det har betydning, hvilke årgange det vil berøre. Hvis pavilloner etableres på egne boldbaner, vil de skulle blive stående i den tid, hvor Lindevangskolen skal bruge dem under deres byggeri.
Der afventes politisk beslutning. Slut april vil ovenstående forslag blive fremlagt på udvalgsmødet. Der skal afsættes midler til gen-husningsprojektet. Ved en vedtagelse at gen-husning, skal etablering
af pavilloner sættes i udbud. Styregruppen går i gang med et planlægningsarbejde, så arbejdet hurtigt kan skydes i gang. Styregruppen har kigget på udearealerne på NLG. Der er sendt et oplæg fra 
elevrådet/ledelsen med tilbud fra HAGS. Styregruppen ønsker at rykke hurtigt på, at få igangsat en etablering, så det når at komme i brug i perioden, hvor der er elever på matriklen.    

2    Byggeri – opsamling på besøg (DB)   
Væsentligt med en plan for kommunikation for den kommende proces. Forslag til, at der bliver indkaldt til et ekstraordinært forældremøde for kommende 7. årgang om genhusning kommende skoleår.
Forslag til at lave en indikation i forældregruppen generelt om, at skolebestyrelsen/ledelsen er utilfredse med nuværende løsning og arbejder på en anden løsning for kommende skoleår
Beslutning: Gro laver et skriv om ovenstående og sender til Leif, som sender det ud i forældregruppen.



3    Opsamling på kontaktforældre-møde (OB)Bilag 
Se nærmere på de spørgsmål forældrene stillede. Skolen vender kontaktforældrenes svar internt og indstiller det efterfølgende som et oplæg på skolebestyrelsesmødet. Bestyrelsen er enig i den respons, 
som Leif gav forældrene på kontaktforældremødet omkring byggeprocessen.    

4    Drøftelse om trivsel (D/B) – opfølgning fra sidste møde..   
Skal der være en arbejdsgruppe, som laver et forslag om et årgangshjul for forældremøder med relevante temaer for hver årgang?
Leif deler det vi har med skolebestyrelsen om inspiration. Jesper og Nina laver et oplæg. Arbejdsgruppe udarbejder brev til forældre ved førstkommende forældremøde i 0.klasse. Skal på som punkt på næste møde.    

5    Princip for lejrskoler og ekskursioner (DB)Bilag
Udskydes til næstkommende møde    

6    Elevfravær (OD) Bilag 
Udskydes til næstkommende møde    

7    Status på klassedannelse til 7. årg. (OD)    
7. årgang elever har været på rundtur på 6. årgang. Der har været indskrivningssamtaler med kommende elever. Der afholdes forældremøde mandag d. 8. april. Der er besøgsdage i maj.   

Afslutning:

I    Eventuelt (O) 
I følgegruppen til byggeriet har skolebestyrelsen mulighed for at have to forældre med. Der er plads til en forælder mere, da det pt. er Gro alene, som repræsenterer bestyrelsen    

J    Lukket punkt (O)
   
K    Emner til kommende møder (DB)         

Til de næste møder:
Årshjul
Antimobbestrategi
Skærmpolitik / mobilpolitik / digital dannelse
Princip for skolehjemsamarbejde 
Princip om undervisningens organisering 
Princip for skolehjem samtaler  
TCA oplæg om køn og undervisning (2024)


Kommende SB-møder:
•    Mandag den 13. maj – ny dato flyttet fra 7.Maj
•    Mandag den 17. juni