Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndermarkskolens logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde d. 06.12.2022

Dato: torsdag den 6/12 2022
Tidspunkt: 17:00-18.30
Sted: Personalerummet
Dirigent: GIV
Referent: Lene Gjøl

Deltagere (D), afbud/fraværende (A), gæst (G):
Forældre

Gro Iversen (GIV) – Formand (D)
Mette J. Larsen (MJL) – Næstformand (D)
Tekla Canger (TCA) – Forældrerepræsentant (D)
Nicolai H. Leth (NHL) – Forældrerepræsentant (D)
Tore Dalsgaard (TDA) – Forældrerepræsentant (A)
Hanne Arentsen (HAR) – Forældrerepræsentant (A)
Emil Dreyer (EDR) – Forældrerepræsentant (A)
Ann W. Wahome (AWW) – Forældrerepræsentant suppleant (A)
Jeanett Scawthorn (JSC) – Forældrerepræsentant suppleant (A)

Elever
Deva Nørbo Frederiksen (DNF) – Elevrepræsentant (formand for elevrådet) (A)
Fahim Rownok (FRO) – Elevrepræsentant (næstformand for elevrådet) (D)

Medarbejdere
Ida K.F. Ipsen (IDI) – Medarbejderrepræsentant (D)
Jesper B. Simonsen (PJS) – Medarbejderrepræsentant (D)
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant suppleant (A)

Ledelse
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder (D)
Sanne Chessni (SLC) – Souschef og leder for 6.-9. kl. (A)
Frank Løth (KNFL) – Klub leder (D)
Hans Larsen (PHL) – Faglig leder for SFO + 0.kl. (D)
Lene Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder for 1.-5. kl. (D)
Hanne Maimann (HAM) – Administrativ leder (D)

Dagsorden
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)

A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: LBG
Dirigent: GIV

B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B) Bilag ref. 09.11.22

Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):
C) Skoleledelsen (O)

Vi har fået ansat de medarbejdere vi manglede. En lærer og en pædagogmedhjælper til vores nye elev med muskelsvind, og to dansklærere til henholdsvis 8. klasse og 6.C.
Vi havde et rigtig godt møde vedr. klasseombrydning på kommende 7. årgang. Forældrene var overvejende positive og ville gerne have et ekstra forældremøde i juni.
Der var 52 forældre til stede. Der var en generel bekymring for den store overvægt af drenge.

D) SFO (O)
Vi har fået tilbagemelding på undersøgelsen om overgang fra børnehave til SFO og skole. Der er svarprocent på 85 % og af dem svarer 80 % positivt. Meget få har valgt at svare også med en kommentar.
Vi kan altså nu gå tilbage til medarbejdergruppen og kigge på de steder, hvor vi kan blive bedre eller, hvad vi allerede gør rigtig godt.
Der kan også være en overvejelse over, hvornår man sender spørgeskemaet ud.
Den kommer ud til alle forældre i målgruppen, så de også kan se vad der er svaret.

E) Klub (O) 
Der er gang i værkstederne. Vi har haft overnatning. Kolonien er nu bestilt til efterårsferien, hvor klubben så som noget nyt, holder lukket i uge 42.

F) Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)
ikke noget på nuværende tidspunkt

G) Elevrådsrepræsentanter (O)
Ikke noget at bemærke, der har ikke været møde i november, men der for få piger repræsenteret i elevrådet.
Det lille elevråd vil arbejde med sproget, men det er ikke sat i værk endnu.

H) Forældrerepræsentanter (O)​​​​​​​
Der har været møde i undervisningsudvalget, med fokus på økonomi, udviklingssamtaler og mellemformer.
Borgmesteren var selv til stede.

Vi spurgte til belastningsgraden og efterlyste en notat/opgørelse over, hvordan man er kommet frem til ????
Der var følelser involveret ift. mellemformerne, men det blev måske heller ikke så godt fremlagt. En skoleleder fortalte dog positivt om mellemformerne.
Der blev også spurgt om c-sporet også var en mellemform, svaret var lidt uldent.???
Som noget nyt er der skoleudviklingssamtaler, hvordan kan skolebestyrelsen inddrages. Man kunne evt. kigge på datagrundlaget og vælge nogle temaer som der kunne arbejdes med.

Indmeldte punkter:
1) Fremme af god orden i Folkeskolen (O/D)

Drøftelse af handlemuligheder for skolen ved uacceptabel adfærd. Hvad gør vi som skole allerede, det er ikke særligt transparent.
En enkelt elev kan fylde rigtig meget i en given klasse.

Det pædagogiske arbejde, kan være arbejdsmøder, dialogmøder, samtaler med familien, evt. psykolog/sagsbehandler, underretninger m.m. Det er det lange seje træk. Det pædagogiske arbejde kan ofte tage tid, og der er meget, vi som skole ikke kan fortælle om, når og mens vi arbejder.

Hver eneste gang der er en voldsom adfærd i en klasse, en konflikt, så får alle forældre i en klasse besked.

Vi kan ikke lave en generel beskrivelse af de indsatser vi har, men informationen er vigtig ift. en klasses forældre.

Der arbejdes altid med fællesskabet, der hvor barnet kan spejle sig i de rammer, der er i den givne klasse.

Forældre udebliver til forældremøder og sociale arrangementer, når andre forældre udskammer et barn.

Vi har mange elever, hvor der bliver arbejdet socialt med familien, og hvor barnet hører til i folkeskolen.
Vi kan håndtere rigtig meget selv, de få ting vi ikke kan håndtere, får vi hjælp til udefra.


Man kan ikke altid, med de nye elever i 0. klasse, lave den eneste rigtige sammensætning, da de små udvikler sig løbende til små individer.

Kan vi blive bedre til at imødekomme en form for kommunikation, med en generel beskrivelse af de tiltag vi gør, når der er mistrivsel i en klasse?

Der skal arbejdes med tilliden til skolen, herunder at skolen altid gør det bedste den kan, og at skolen har styr på det.
Hvad gør vi i den komplekse problemstilling, individet overfor fællesskabet, hvor alle får mulighed for at føle sig som en del af fællesskabet?

Vi skal som skole også kigge på, virker pædagogikken eller virker det ikke, skal vi ændre taktik, hvordan hjælper vi bedst alle børn.

Hvad betyder ”nul-tolerance”, og hvilke konsekvenser kan det have?
For at behandle alle ens er man nødt til at behandle dem forskelligt, og det kan børn godt forstå, hvis det bliver forklaret. Der er altid flere sider af en sag, det er ikke altid det, barnet kommer hjem og fortæller, der er den eviggyldige sandhed!

2) Princip for nye klassedannelser efter 6. kl. (B)
Nedsættelse af udvalg – Nicolai, Tekla, Gro, (Sanne) (evt. Jeanette)

3) Skolebestyrelsens forretningsorden skal revideres (DB)
§3 stk. 2 strider imod lovgivningen og er nødt til at blive ændret.
§5 har nok brug for at få tilføjet, at man kan deltage online med stemmeret.
LGB har lavet udkast til ændring.
Godkendt, med få ændringer

4) Orientering om byggeri og renovering af SM (D/B)
Opfølgning på fremlæggelse på kontaktforældremødet-
Det blev bekræftet at der i projektet ikke er indtænkt møbler. Fleksible læringsmiljøer er i vores optik møbler der kan flyttes rundt. Men vi afventer hvorvidt der kan komme en evt. tillægsbevilling.
Fortsættelse følger!

5) Orientering fra møde med Undervisningsudvalget (O)

6) Princip for meddelelsesbog (DB) Bilag (eksempler fra andre skoler)
Nedsættelse af arbejdsudvalg 
Mette (Tore) Hans

Afslutning:
I) Eventuelt (O)

Leif udarbejder en udregning på ekstraudgiften ved at have elever der spiller fodbold i FCK på Søndermarkskolen.
Derefter er der møde i skoleafdelingen.

J) Lukket punkt (O)

K) Emner til kommende møder (DB)
Klubben vil gerne holde lukket i uge 42

​​​​​​​