Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndermarkskolens logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde d. 06.12.2023

Referat skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)
Dato: mandag den 06/12 2023
Tidspunkt: 17:00-18.45
Sted: Personalerum pavillon
Dirigent: GIV
Referent: LBG    
Deltagere (D), afbud/fraværende (A), gæst (G):
 

Forældre
Gro Iversen (GIV) – Formand (D) 
Mette J. Larsen (MJL) – Næstformand (D)
Tekla Canger (TCA) – Forældrerepræsentant (D)
Cristina Gonzalez (CGO) – Forældrerepræsentant (D)
Nina N. Wendt (NNW) – Forældrerepræsentant (D)
Jesper M. Oldenburg (JMO) – Forældrerepræsentant (D)
Jonas B. Lumby (JBL) – Forældrerepræsentant (D)
Christine F. Nielsen (CFN) – Forældrerepræsentant suppleant (A)

Elever
Fahim Rownok (FRO) – Elevrepræsentant (formand for elevrådet) (D)
Hassan Munir (HMU) – Elevrepræsentant (næstformand for elevrådet) (D)

Medarbejdere
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant (A)
Jesper B. Simonsen (PJS) – Medarbejderrepræsentant (D)
Ida K.F. Ipsen (IDI) – Medarbejderrepræsentant suppleant (D)

Ledelse
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder (D)
Katrine L. Helden (KLH) – Souschef og leder for 6.-9. kl. (A)
Frank Løth (KNFL) – Klub leder (D)
Hans Larsen (PHL) – Faglig leder for SFO + 0.kl. (D)
Lene Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder for 1.-5. kl. (D)
Gitte Nyborg (GNY) – Administrativ leder (A)

Gæst:

Dagsorden 
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)    

A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: KLH
Dirigent: GIV    

B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B) Bilag ref. 30.10.23        
Godkendt
    
Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):

C) Skoleledelsen (O)  
Byggeriet forsinkes yderligere 5 måneder grundet asbestsanering under stiklofterne på 3. sal (taget). Dermed er forventet slutdato juli 2025 
og ibrugtagning pr. 1. august 2025. Officiel melding kommer ud til forældrene inden juleferien. Der er fortsat udfordringer med at få varmt 
vand i administrationsdelen og på toiletterne. Der er nu varme i Håndarbejde og idrætssalen samt i mødelokalerne. 
Vi har ansat en matematiklærer med fysik/kemi, Håndværk og design og mediefag som linjefag. Læreren skal overtage Fatimas skema på 
7. årg., da hun går på barsel lige efter jul/nytår. Vi har også ansat en barselsvikar til kontoret, hvor Christina går på barsel til jul/nytår.
Der er projektuge i denne uge, hvor der arbejdes med projektbaseret læring, og bæredygtighed er overordnet tema.
Vi laver nye skemaer efter nytår (medio januar).     

D) SFO (O)
Indskrivningssaften d. 13. november gik rigtig godt, og vi har fået meget positiv feedback fra flere forældre. Det kunne være rart med et års-hjul, 
hvor alle de faste arrangementer, var plottet ind fra årets begyndelse, så man kunne være på forkant. Inddrag gerne forældrerepræsentanter, 
skabe transparens. 
    
E) Klub (O)    
Vi arbejder på at få juniorklubben op at køre. Der er mange juleting i klubben her i december.
Vi er optaget af, hvordan får vi flere medlemmer i klubben, særligt 6. og 7. årgang.
På undervisningsudvalgets dialogmøde, blev der talt meget om, hvilke klubber og skulle det være temaklubber. Der var et ønske om at man spørger 
børnene, som er dem der skal bruge klubben. Kommunen blev opfordret til at kigge på andre kommuner, for gode idéer og erfaringer.
Snakken med børnene, bliver taget i den enkelte klasse, med de pædagoger der har den understøttende undervisning. Det er svært at finde tiden til 
udviklingsarbejder, Fx skærm. Hvidovre kommune har den model allerede, så man kunne måske kigge på Hvidovre kommune. 
  
F) Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)    
Indskolingsmedarbejderne er ikke så påvirket af byggeriet, men resten af skolen er påvirket on and off. Personaler er delt, så vi ser ikke så meget til 
8. og 9. klasses lærerne her på matriklen.    

G) Elevrådsrepræsentanter (O)
Vi forsøger at få gjort Nyelandsgården mere attraktiv, blandt andet sofaer, fodboldbane, snackautomat m.m. Vi vil gerne spørge forældrene om 
der er nogen, der har en sofa i overskud.
Leif fortæller, at vi har ladet os inspirere af Lindevangsskolen, som har en meget dedikeret elevrådslærer, så der er flere elevråd. Alle elevråd holder 
møde en gang om måneden.
 
H) Forældrerepræsentanter (O)
Fra undervisningsudvalgets dialogmøde, var der udover punktet med klubber, et punkt om udviklingsdialog. Forvaltning og skole plejer at sætte sig 
sammen og tale om mål og udviklingsind-satser. På sigt vil kommunen gerne inddrage skolebestyrelsen i den årlige udviklingssamtale. 
Før var der kvalitetsrapporten – nu er der kvalitetsudviklingssamtaler mellem skoleafdeling og den enkelte skole. Vi afventer hvad der endelig besluttes 
og agerer derefter. 
Det kunne være godt, hvis der var deltagere fra skolebestyrelsen ved ansættelsessamtaler.
    
Indmeldte punkter:

1    Drøftelse om trivsel (D/B)
På sidste møde blev det drøftet, at SB udvælger nogle punkter, som de kan samarbejde om med forældre, medarbejdere og ledelse. Det kunne være 
følgende fokuspunkter:
-    Uro i undervisningen
-    Ensomhed 
-    Skole-hjemsamarbejdet – mødet mellem forældre og skole
-    Styrkelse af promovering af skolens tiltag
-    Medinddragelse/medbestemmelse
På baggrund af dette:
Hvordan tænker SB at bakke op om trivselsarbejdet på skolen?
Er der noget, personalet skal spørges om i forhold til SBs rolle i trivselsarbejdet?

Positiv forældreinvolvering. Det er svært at understøtte skolen, hvis vi ikke ved nok om det positive, der sker på skolen.

Det andet er forældrekonkakten, kan man få fat i teamet – i ledelsen. Hvad skal man gøre, hvis man har spørgsmål til trivslen. Hvor længe skal man 
fx vente på et møde om sit barn?

Skolen gør rigtig meget godt. Er det frivilligt for den enkelte lærer, hvad man vælger at gøre?  Fx timetimere, coteaching, årshjul (kun fagligt), 
fælles forberedelse, ugeplanen, meddelelses-bogen.

Der bliver spurgt undrende om ugeplanen egentlig højner det faglige, eller læringen hos den enkelte elev? Ugeplanen er vigtig, hvis forældrene skal 
understøtte barnets læring.

Et punkt på forældremødet kunne være, hvordan arbejder vi med pædagogisk praksis.

Forældremødet er meget vigtigt, kunne det være længere, eller kunne man holde 2 forældremøder?

Kunne skolebestyrelsen spørge forældrene, hvad deres oplevelse er af uro m.m.? Evt. ved kontaktforældremøde.

SB vil gerne høre fra medarbejderne, hvordan vil de gerne bruge forældrene.
Hvis der er et trivselsproblem, så må man forvente at få det at vide, og hvad vi kan forvente af hinanden, forældrene imellem.

Princip for kommunikation mellem skole og hjem, der ligger på skolens hjemmeside, understreger ganske fint den debat vi har her – den skal på 
forældremøderne men evt. revideres først.

Skolebestyrelsen kan understøtte de tiltag vi har på skolen, fx legegrupper, gerne hvis man har større børn på skolen.

Jonas og Nina kigger på den folder der bliver sendt ud til nye forældre.
    
2    Karaktergennemsnit på SM og løfteevne (D)      
Data kan bruges til at vise, hvordan skolens karaktergennemsnit ændrer sig med og uden elever, der er visiteret til skolen. 
Hvordan kan/skal det formidles til brugere/forældre? Link til Cepos vurdering af undervisningseffekt i skoleåret 2022/23: 
https://cepos.dk/artikler/hvor-gode-er-skolerne-til-at-loefte-eleverne-…;
Link til socioøkonomisk reference de seneste 5 år: https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Reports/1691.aspx

Der bliver i ovenstående statistikker ikke taget højde for, at der er elever, som er visiterede til skolen (børn med generelle indlæringsvanskeligheder), 
og som går til alle eksaminer på lige fod med de øvrige elever. Ligeledes tages der heller ikke højde for elever med svage dansk-kundskaber 
(elever der har været i DK under to år) eller elever med skolevægring.
På SM havde vi til dette års sommereksamen 17 ud af 82 elever, der gik til eksamen på særlige vilkår; forlængelse af tid, ekstra hjælpemidler m.m. 
Det vil sige at 20,7% af eleverne havde ekstra udfordringer og dermed væsentlig ringere mulighed for at klare eksamen på det niveau, som man kunne 
forvente for tilsvarende elever uden udfordringer. 
Vi har ikke nået at lave statistik på elevernes karaktergennemsnit til dette møde men regner med at have det klar til SB mødet i januar.

Generelt set ligger skolen gennem årene på niveau med eller meget tæt på det forventede i forhold til den socioøkonomiske reference. 
Der kan forekomme mindre udsving hvert år af forskellige årsager på alle skoler. 
På SM er det en udfordring, at visiterede elever indgår på lige fod med resten af eleverne i karaktergennemsnittet, da det trækker snittet ned og 
forringer den socioøkonomiske reference, fordi de visiterede elevers forventede karakter ikke kan indfries grundet deres indlæringsvanskeligheder. 
Derfor er det urimeligt at sammenligne skoler, der har specialklasselever med skoler, som ikke har (som at sammenligne pærer og bananer).

Leif og Gro sikrer at informationen kommer ud at ligge på hjemmesiden, så forældre der hører til Søndermarkskolen, ikke vælger os fra.
Kunne det være en god idé at man tog ud i børnehaverne og fortalte den gode historie om SM

Vi vil gerne vende dette også med skoleafdelingen, for at se om de kan hjælpe os.
 
3    Forventet regnskab 2023 (O)
Bilag    5 min    Skolen forventes at ende med et merforbrug på min. 300.000 kr..
-    Dette skyldes ekstraudgifter forbundet med ekstra trivselsindsatser for enkelte og grupper af elever samt kommunale besparelser 
(rammebesparelse på ca. 700.000 kr.)
SFO forventes at ende med et merforbrug på ca. 200.000 – 250.000
-    Dette skyldes et faldende børnetal og udfordringer med at indfri besparelser
Klub forventes at ende med et merforbrug på ca. 100.000 
-    Dette skyldes faldende børnetal    

4    Kontaktforældremøde – opfølgning på seneste møde og dato for næste møde (D/B)
Dato for næste møde kunne være mandag d. 18/3 kl. 17 – 18.30
Indhold:
-    Byggeri og genhusningsplan
-    Opfølgning på klub og SFO fra seneste møde
-    Ønsker fra kontaktforældre
-    Trivsel - Princip for kommunikation    

5    Styregruppe til klassedannelse på kommende 7. kl.
    10 min    Tilbagemelding på forældremøde på 6. årg. vedr. klassedannelse.
Deltagere fra skolen til mødet var lærernes TR (også lærer i 7. kl. og sidste år 9. kl.), repræsentant fra FCK (Kristoffer), ledelsen og skolebestyrelsen. 
Det var et godt møde med en god kort debat om klassedannelse. Fokus hos en gruppe forældre var mere på samarbejdet med FCK og bekymring herom. 
Bekymringerne blev anerkendt af skolen, og lærer, ledelse og FCK kunne fortælle om, hvordan der er blevet arbejdet med de udfordringer, 
som er opstået undervejs og fortsat arbejdes på.
Der er flere forældre, som har henvendt sig efter mødet og takket for et godt møde, hvor de giver udtryk for, at de oplever, at skolen har lyttet til 
forældrenes bekymringer om de udfordringer, der har været/er, og at det tages seriøst, samt at der arbejdes på at ændre/udvikle til alle elevers fordel. 
Det er vigtigt med en systematisk/struktureret evaluering, ikke kun bagudskuende, gerne med skriftlig opsamling.
    
Afslutning:

I    Eventuelt (O)
Ingen emner.
       
J    Lukket punkt (O)
Ingen emner.
    
Emner til kommende møder (DB)       
Princip for kommunikation mellem skole og hjem
Årshjul    

Til de næste møder:
Antimobbestrategi (januar)
Elevfravær (januar)
Princip for skolehjemsamarbejde (januar)
Princip om undervisningens organisering (januar)
Princip for skolehjem samtaler  
TCA oplæg om køn og undervisning (2024)