Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsesmøde d. 13.05.2024

Referat skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)
Dato: mandag den 13/5 2024
Tidspunkt: 17:00-19.30
Sted: Templet
Dirigent: GIV
Referent: KLH    
Deltagere (D), afbud/fraværende (A), gæst (G):
Forældre
Gro Iversen (GIV) – Formand (D) 
Mette J. Larsen (MJL) – Næstformand (D)
Tekla Canger (TCA) – Forældrerepræsentant (D)
Cristina Gonzalez (CGO) – Forældrerepræsentant (D)
Nina N. Wendt (NNW) – Forældrerepræsentant (D)
Jesper M. Oldenburg (JMO) – Forældrerepræsentant (D)
Jonas B. Lumby (JBL) – Forældrerepræsentant (D)
Christine F. Nielsen (CFN) – Forældrerepræsentant suppleant (A)

Elever
Fahim Rownok (FRO) – Elevrepræsentant (formand for elevrådet) (D)
Hassan Munir (HMU) – Elevrepræsentant (næstformand for elevrådet) (D)

Medarbejdere
Jesper B. Simonsen (PJS) – Medarbejderrepræsentant (D)
Ida K.F. Ipsen (IDI) – Medarbejderrepræsentant (D)

Ledelse
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder (D)
Katrine L. Helden (KLH) – Souschef og leder for 6.-9. kl. (D)
Frank Løth (KNFL) – Klub leder (D)
Hans Larsen (PHL) – Faglig leder for SFO + 0.kl. (D)
Lene Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder for 1.-5. kl. (A)
Gitte Nyborg (GNY) – Administrativ leder (A)

Dagsorden 
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) 
eller beslutning (B)   
Referat
Opsummering af orienteringen/drøftelsen, konklusion på beslutning, angivelse af evt. ansvarlig og evt. deadline.    
Ansvar til hvem, af hvem og hvordan?

A Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: KLH
Dirigent: GIV    

Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B)
Bilag ref. 04.04.24    
Dagsorden godkendt    

Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):

C Skoleledelsen (O)    
Madordning har været i gang et par uger på NLG – det fungerer godt. 
HAGS starter med renovering af udearealer på NLG i denne uge. Der er indgået aftale om snackautomat til NLG – 
sortiment skal dog lige aftales inden levering.
Dimissionen bliver i år afholdt på Frederiksberg Rådhus fra kl. 16-18.
Fagfordeling kører stille og roligt. 
Der bliver doneret 30.000,- til Børns Vilkår fra SOS-ugen.
   
SFO (O)
SFO’en har fået 68 nye børn (1. maj børn).    

E Klub (O)    
Har modtaget en masse nye børn. Klubben har åbnet for Vilde Vulkaner for 3. årg. 
Fokus på tryg overgang til den nye ungdomsklub. 
Klubben har søgt dispensation for C-spors elever, så de kan være i klubben frem til årsskiftet med henblik på den 
trygge overgang. 
Juniorklubben har tre aftenåbninger. Det er gået godt med at holde mobilfrit for 3. årgang i de første dage af deres 
start i klub. Basketbanen er færdig. 
Klubben forsøger med at etablere forpligtende samarbejde med Fortet ift. skitur og udenlandsrejser.    

F Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)     
Skolen har det antal lærere og pædagoger, der skal være til næste skoleår.
Lettelse i personalegruppen over fuld genhusning.     

G Elevrådsrepræsentanter (O)
Elevrådet har nået mange af deres mål. Det største mål er udearealerne på NLG. Skolen har uddannet to elever fra 7. årgang til 
UMR
    
H Forældrerepræsentanter (O)
GIV og JMO har deltaget i ’Sammen om skolerne’. Mødet handlede primært om, hvordan dette forum kunne være med til at styrke 
samarbejdet på tværs af skolerne. Mellemformer blev drøftet. Hvorfor er noget mellemformer og andet ikke? Der blev drøftet muligheden 
for at lave undergrupper. TCA og FRO har været til Elevernes Talerstol på Rådhuset. Det var rigtig godt, relevant og interessant. 
Eleverne var dygtige og velforberedte.    

Indmeldte punkter:

1    Status på nye klassedannelser i Bh.kl. og 3.kl.        
Generelt møder skolen forældre og elever, som er glade for de nye klasser. Ingen elever er blevet flyttet, efter klasserne er blevet meldt ud.
Fokus har været at lave grupper, hvor det pædagogisk gav mening for de fleste børn. Enkelte børn er kommet i nye rammer uden 
at få kendte voksne med. NNW: der manglede tid på møderne til at kunne stille spørgsmål og skabe tryghed.
LGB: Vi blev opmærksomme på, at vi ikke havde fået sendt tilbagemelding ud rettidigt til forældrene omkring status på, hvordan eleverne 
havde reageret på de nye klasser.
GIV: opmærksomhed på, at nogle lærere er nye og skal klædes bedre på til at gennemføre processen, eksempelvis omkring elevsamtalerne.
GIV: forslag til at punkt på SB – hvornår blander man nye klasser på en årgang + Princip?    

2    Byggeri – herunder status på genhusning (ODB)     
Tilladelse til fuld genhusning. Pavilloner på Lindevang til en årgang. To år-gange på Nyelandsgården.  Administration og ledelse rykker i E-huset.
Kommende 4. årgang er i Klubben. 5.-6. årgang i pavillonerne. 0.-3. i Drivhuset. 
Kommunikationsafdelingen i Forvaltningen udarbejder et skriv til LGB og GIV, som sendes ud til skolens forældre.
JMO: er der risiko for, at pavillonerne ikke står klar til august?
LGB: Styregruppen har søgt i god tid trods den politiske godkendelse er faldet sent – det antages, at pavillonerne er klar senest 12. august.    
 

3    Status på klassedannelse til 7. årg. (OD)        
Der er blevet afholdt møde for 6. årgangs forældre samt nye forældre på årgangen. Det forløb godt. Det giver god mening at forældrene 
møder hinanden. Godt med workshops.
    
4    Brev til Bh.kl. forældre inden sommerferien (D)
NNW (og TCA) laver udkast til næstkommende bestyrelsesmøde.    

5    Sparekatalog (D) Bilag
SB lagde vægt på, at punkterne i sparekataloget rammer nogle skoler mere end andre. SB anfægtede på mødet, at mange af besparelserne 
rammer udsatte borgere. Sparekatalogets punkter kommer i høring i august.    

6    Princip for lejrskoler og ekskursi-oner (DB) Bilag
Princippet er godkendt    

7    Elevfravær (OD)
Taget til efterretning. Ønske om ny måde at registrere fravær på. Kig på uoverensstemmelse i oversigten overelevtal?     

8    Timefordelingsplan og skemalægning (OB) Bilag
Der er en lektion mindre på 4. og 8. årgang i kommende skoleår. Beslutning: Oplæg til at genetablere klassens tid nedstemmes. 
Arbejde med elevdemokrati opprioriteres på skolen. Elevrådet laver årshjul og skaber synlighed omkring deres arbejde for at sikre inddragelse 
af det store fællesskab på skolen.    
 

Afslutning:

I    Eventuelt (O)
Skolen skal sende liste over emner til forældremødet til JMO og GIV med henblik på, at der udarbejdes et oplæg.
Oplæg til at vi spiser ude 17. juni til afsluttende SB-møde    
J    Lukket punkt (O)
 
K    Emner til kommende møder           

Til de næste møder:
Årshjul (juni)
Antimobbestrategi
Skærmpolitik/-princip for skole, sfo og klub (herunder mobilpolitik / digital dannelse)
Princip for skolehjemsamarbejde 
Princip om undervisningens organisering 
Princip for skolehjem samtaler  
TCA oplæg om køn og undervisning (2024)


Kommende SB-møder:
•    Mandag den 17. juni