Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndermarkskolens logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde d. 09.05.2023

Dato: tirsdag den 9/5 2023
Tidspunkt: 17:15-19.45
Sted: Templet
Dirigent: GIV
Referent: KLH

Deltagere (D), afbud/fraværende (A), gæst (G):

Forældre
Gro Iversen (GIV) – Formand (D)
Mette J. Larsen (MJL) – Næstformand (D)
Tekla Canger (TCA) – Forældrerepræsentant (D)
Tore Dalsgaard (TDA) – Forældrerepræsentant (D)
Hanne Arentsen (HAR) – Forældrerepræsentant (A)
Ann W. Wahome (AWW) – Forældrerepræsentant suppleant
Jeanett Scawthorn (JSC) – Forældrerepræsentant suppleant

Elever
Fahim Rownok (FRO) – Elevrepræsentant (formand for elevrådet) (D)
Hassan Munir (HMU) – Elevrepræsentant (næstformand for elevrådet) (D)

Medarbejdere
Ida K.F. Ipsen (IDI) – Medarbejderrepræsentant (A)
Jesper B. Simonsen (PJS) – Medarbejderrepræsentant (D)
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant suppleant (A)

Ledelse
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder (D)
Katrine L. Helden (KLH) – Souschef og leder for 6.-9. kl. (D)
Frank Løth (KNFL) – Klub leder (D)
Hans Larsen (PHL) – Faglig leder for SFO + 0.kl. (D)
Lene Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder for 1.-5. kl. (A)
Hanne Maimann (HAM) – Administrativ leder (A)

Dagsorden
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)

A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: KLH
Dirigent: GIV

B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B)
Bilag ref. 28.03.23

Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):
C) Skoleledelsen (O)
LGB giver kort status på fagfordelingen. LGB orientere om Nyelandsgården. 8. og 9. årg. skal være på Nyelandsgården kommende skoleår.

Kommende 1. og 2. årg. skal være med i et forskningsprojekt: Generation Sunde Børn (Novo Nordisk). Forskningsprojektet har fokus på bl.a. kost-, søvn- og skærmvaner.

Administrativ leder, Hanne Maimann, går på pension til sommer. Vi har slået en stilling op.

D) SFO (O)
PHL informerer om de nye maj-børn.

E) Klub (O)
KNFL giver kort status på 3. klassernes indflytning i tre lokaler i klubben.

F) Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)
Ingen pkt.

G) Elevrådsrepræsentanter (O)
Gallafesten gik godt.
Der har været fokus på sprogkulturen på skolen.

H) Forældrerepræsentanter (O)
Forpersoner for skolebestyrelserne på Frederiksberg er indgået i et samarbejde.

Indmeldte punkter:
1) Timefordelingsplan (O/B) Bilag

Den kommunale timefordelingsplan skal hvert år forelægges SB. Eventuelle ønsker fra skolen om at tildele ekstra timer til enkelte fag eller konvertering af understøttende undervisning (UUV) skal godkendes af SB.

På 8. årg. skal skolen konvertere en UUV time til et fag, som dermed får en ekstra lektion hele året. Ledelsen forslår, at det enten er Geografi eller Kristendom på 8. årg., som får en ekstra lektion, da begge disse fag kun har én lektion/ugen. Det, der kan blive afgørende for valg af fag, er lærerressourcerne til det enkelte fag (altså om der er linjefagsuddannede lærere nok til at tage timerne). Dette kan ledelsen først afgøre, når fagfordelingen er ved at falde på plads om 2-3 uger.

SB tog timefordelingsplanen til efterretning.

2) Princip for nye klassedannelser efter 6. kl. (D/B) Bilag
Endeligt forslag til princip for klassedannelser.

Princip for ny klassedannelse til syvende klassetrin blev godkendt.

3) Orientering om byggeri og renovering af SM (D/B)
Det ser ud til at være endeligt besluttet og ikke til at flytte på, at 8.-9. årg. skal være på Nyelandsgården (NLG) i genhusningsperioden.

Der er fortsat forventning om, at byggeriet påbegyndes i uge 26 (1. uge i sommerferien).

Ledelsen forudser store udfordringer med at få skemalægningen til at gå op, i og med at der vil være en del lærere, som skal pendle mellem skolen og NLG og i den forbindelse skal have færre undervisningstimer og mellemtimer til transport.

GIV og TDA informerer om formålet med deres deltagelse som følgegruppe ved Styregruppemødet.

4) Fastsættelse af dato for kontaktforældremøde og indhold (B) (O/D)
Totalentreprenør findes i uge 19.

Der afholdes et cafémøde i aulaen for kontaktforældre.

Dato for afholdelse: tirsdag d. 6. juni kl. 16.00-18.00.

5) Kvalitetsdialog (O/D)
Skoleledelsen har haft kvalitetsdialog med skoleafdelingen og ledelsen orienterer herom.

Data kan tilgås via

https://uddannelsesstatistik.dk/Pages/Institutions/147006.aspx

Bemærk at data er fra skoleårene 2021/22 og 2020/21.
Referat fra samtalen er endnu ikke modtaget fra skoleafdelingen. Punktet skydes til næste skolebestyrelsesmøde d. 12. juni.

6) Drøftelse om trivsel i indskolingen (D)
SB drøfter skolens fokus på at kommunikere den proaktive indsats ift. hvordan der arbejdes med trivsel.

Punktet tages op igen efter sommerferien, med fokus på trivslen for hele skolen.

7) Nedsættelse af udvalg til princip om undervisningens organisering (D/B) Bilag
Princippet bør gerne være læst inden mødet. Det kan også findes på skolens hjemmeside under principper.

Udvalget består af: TCA, GIV, TDA og KLH.

GIV sender forslag til dato.

Punktet tages op igen efter sommerferien.

Afslutning:
I) Eventuelt (O)

LGB orienterer kort om fordeling af personale samt ansættelsesbehov på Frederiksberg-skolerne.

J) Lukket punkt (O)
-

K) Emner til kommende møder (DB)

-

Til de næste møder:

TCA oplæg om køn og undervisning (2023)

Princip for skolehjem samtaler

Årshjul (juni)