Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndermarkskolens logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde d. 09.11.2022

Referat skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)

Dato: torsdag den 9/11 2022
Tidspunkt: 17:00-19.30
Sted: Personalerummet
Dirigent: GIV
Referent: Sanne Chessni

Deltagere (D), afbud/fraværende (A), gæst (G):

Forældre
Gro Iversen (GIV) – Formand (D)
Mette J. Larsen (MJL) – Næstformand (D)
Tekla Canger (TCA) – Forældrerepræsentant (A)
Nicolai H. Leth (NHL) – Forældrerepræsentant (D)
Tore Dalsgaard (TDA) – Forældrerepræsentant (D)
Hanne Arentsen (HAR) – Forældrerepræsentant (D)
Emil Dreyer (EDR) – Forældrerepræsentant (D)
Ann W. Wahome (AWW) – Forældrerepræsentant suppleant
Jeanett Scawthorn (JSC) – Forældrerepræsentant suppleant

Elever
Deva Nørbo Frederiksen (DNF) – Elevrepræsentant (formand for elevrådet) (D)
Fahim Rownok (FRO) – Elevrepræsentant (næstformand for elevrådet) (A)

Medarbejdere
Ida K.F. Ipsen (IDI) – Medarbejderrepræsentant (A)
Jesper B. Simonsen (PJS) – Medarbejderrepræsentant (D)
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant suppleant (D)

Ledelse
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder (D)
Sanne Chessni (SLC) – Souschef og leder for 6.-9. kl. (A)
Frank Løth (KNFL) – Klub leder (D)
Hans Larsen (PHL) – Faglig leder for SFO + 0.kl. (D)
Lene Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder for 1.-5. kl. (D)
Hanne Maimann (HAM) – Administrativ leder (A)

Gæst
Henrik (skoleleder på Langhøjskolen)
Maria (forælder og skolebestyrelsesmedlem på Langhøjskolen)

Dagsorden
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)

A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: LBG
Dirigent: GIV

B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B) Bilag ref. 29.09.22

Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):
C) Skoleledelsen (O)

Vi er nu gået i gang med folkeskolens overgangstest, pt får forældrene ikke en tilbagemelding, da der skal arbejdes med en baseline til en start.

D) SFO (O)
Besvarelsen af spørgeskemaet lader vente på sig, indtil der kommer lidt flere tilbagemeldinger.
SFO har udarbejdet en oversigt for aktiviteter i huset.
Vi morgenhilser pt, for at få flere til at møde ind til tiden, det virker 😊

E) Klub (O)
Klubben har været på efterårskoloni, der var mange børn der deltog, kun 3 børn deltog ikke, så næste år vil vi gerne lukke klubben i efterårsferien og tage alle børnene med på koloni.
Ungdomsklubben er gået i gang med juleklub
Årsager til at børn bliver meldt ud af klubben: prisen 16, aktiviteterne11, andet. Børnene ønsker sig mere computer, ture, heste m.m.
Der er ny klubmedarbejder i stedet for Pia, der køres med teknologiværksted, robotter med mere.

F) Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)
TR for lærerne – det fylder lidt at der mangler ledelse pt.
Vi har arbejdet med vores APV og vi har aftalt at der kommer en ny APV i januar. Det samme gælder i SFO, ift APV

G) Elevrådsrepræsentanter (O)
Vi er tættere på med vores fest, nu med dato den 9. februar.
Elevrådet vil gerne tale noget andet end fest.
Gerne en dreng og en pige fra hver klasse der repræsenterer klasserne i elevrådet.

Mange er trætte af vejarbejdet pt.

H) Forældrerepræsentanter (O)
 

Indmeldte punkter:
1) Budget og forbrug

Leif orienterede om budgettet og forbrug pt. Der er et merforbrug som skolen skal hente over de næste to år.

2) Beslutning om mulig temperatursænkning på skolen (DB)
Det er ikke en beslutning, som skolebestyrelsen har hjemmel til at træffe, da det handler om arbejdsmiljøet for de ansatte og dermed er en ledelses beslutning i samråd med LokalMed.

Ledelsen har drøftet det i LokalMed og med teknisk serviceleder.
Der er villighed til at gå ned i temperatur, såfremt det er forsvarligt i forhold til arbejdsmiljøet.

Det er blevet undersøgt at for at holde 19 grader på 3. sal i hovedbygningen, så kræver det, at der ikke bliver ændret på temperaturen, som den er i dag. Ligeledes er de øvrige bygninger blevet undersøgt, og det er vurderet, at der ikke skal temperaturreguleres nogen steder.

3) Elevfravær
Vi er stadig ikke så langt inde i skoleåret, så ferier på bare en uge vil på nuværende tidspunkt fylde ret meget i fraværsstatistikken.
Derudover registrerer man i udskolingen på halve dage, hvilket også giver udfordringer.
Fraværs statistikken/oversigten er taget til efterretning.

4) Klassedannelser eller ikke på kommende 7. årg.? (DB)
Erfaringer fra skoleleder og forældrerepræsentant fra skolebestyrelsen på Langhøjskolen i Hvidovre, som har 10 års erfaring med klassedannelse blev delt med bestyrelsen. Der var generelt kun gode erfaringer, og det er noget skolen vil fortsætte med. Det er dog vigtigt, at der lægges en god procesplan for klassedannelserne, og at man hvert år evaluerer processen. Man kan altid blive bedre.

Evaluering af processen for dette års klassedannelser på 7. årg. i oktober med personalet er vedlagt som bilag.

TR for lærerne: Medarbejderne i overbygningen, ser gerne en fast struktur for arbejdet med nye klassedannelser. Der er bred enighed om, at man gerne vil have nye klassedannelser for at give overbygningseleverne en ny begyndelse, jvf erfaringer fra andre skoler. Vi skal have fokus på trivselsarbejdet, og det er vigtigt at have et særligt øje for de visiterede elever. Enkelte klasser kan ikke fredes, uanset grunden. Når man modtager nye elever fra FCK, har lærerne et ønske om endnu bedre overlevering, og de må gerne komme på besøg flere gange inden sommerferien, for at kunne knytte venskaber tidligt. Det ønskes at have 3 til 4 besøgsdage i det kommende skoleår.

Skolebestyrelsen bakker op om, at vi har nye klassedannelser som et fast princip, særligt da medarbejderne over en kam bakker op. Så kan vi også komme i gang med at kommunikere i god tid.

Ledelsen vil gerne informere kommende 7. årgang, allerede nu.

Måden at kommunikere skal vi tale om. Det kunne være en onepager, en simpel enkel kommunikation. Ellers bliver der også informeret om det, på et kommende kontaktforældremøde og i resten af forældregruppen. Vi skal have nogle gode ambassadører til at understøtte processen.

5) Årshjul og oversigt over principper (DB)
Udsat til næste møde.

6) Endelig planlægning af kontaktforældremøde den 14. november (DB)
Mødet har to dele:
Kl. 17-18: Orientering om skolebestyrelsens beslutning, om at arbejde hen imod fast klassedannelse som et princip
Kl. 18-19: Byggeri ved BBP og skoleleder

7) Skolebestyrelsens forretningsorden skal revideres (DB)
§3 stk. 2 strider imod lovgivningen og er nødt til at blive ændret.
§5 har nok brug for at få tilføjet, at man kan deltage online med stemmeret.
LGB har lavet udkast til ændring.
Udsat til næste møde.

8) Orientering om byggeri og renovering af SM (O)
Intet nyt pt.

9) Princip for skolehjem samtaler
Udsat til næste møde.

10) Princip for meddelelsesbog (DB)
Nedsættelse af arbejdsudvalg
Kunne man uddanne kontaktforældrene

Afslutning:
I) 
Eventuelt (O)

Hvilke forældre deltager ved møde den 24. november kl. 17-18 på Nordens Plads med skoleafdelingen. Der er mulighed for fysisk og virtuel deltagelse. Tilmeldingsfrist den 18. november.

Input til Gro til formandsrådsmøde den 16. november.

Vi holder ansættelsessamtaler på tre lærerstillinger og en pædagogmedhjælper/personlig assistent mandag den 28. november kl. 14 – 19. Tore (TDA) deltager fra SB til samtalerne.

Hvor meget arbejder vi med enkeltelever, evt. cases på et kommende SB møde

J) Lukket punkt (O)

K) Emner til kommende møder (DB)
Princip for klassedannelse