Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndermarkskolens logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde d. 10.11.2021

Dagsorden for skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)

Dato: Onsdag den 10/11 2021
Tidspunkt: 17:00-19:30
Sted: Personalerummet på SM
Dirigent: Jenny B. Arendt
Referent: Sanne Chessni

Deltagere:
Jenny B. Arendt (JBA) – Formand
Rikke Lene Pedersen (RLP) - Forældrerepræsentant
Mikael Hoffmann (MIH) – Forældrerepræsentant
Christine Jørnø Vestergaard (CJV) – Forældrerepræsentant
Trine B. Flæng (TBF) – Forældrerepræsentant
Gro Iversen (GIV) – Forældrerepræsentant suppleant
Deva Nørbo Frederiksen (DNF) - Elevrepræsentant
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder
Sanne Chessni (SLC) – Souschef
Frank Løth (KNFL) – Klub leder
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant
Pia Grubb Basballe (KNPB) – Medarbejderrepræsentant

Afbud:
Ditte Bonistalli (DBF) – Næstformand
Mette J. Larsen (MJL) – Forældrerepræsentant
Hanne Maimann (HAM) – Administrativ leder
Lene Benedikte Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder
Nynne Høgsbro (NYH) – Elevrepræsentant

Dagsorden
A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: SLC
Dirigent: JBA

B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B)
Godkendt

Meddelelser

C) Økonomi (regnskab) (O)
Økonomien hænger fornuftigt sammen i skole, SFO og Klub. Der kommer muligvis et lille merforbrug grundet coronaudgifter. Klubben har investeret i udearealer og inventar. SB tog orienteringen til efterretning.

D) Forældrsenereprætanter (O)

E) Elevrådsrepræsentanter (O)
Elevrådet har haft en super god dag med EMCON, hvor de har haft proces om renoveringsprojektet. Der er stadig planer om en fest.

F) Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)
Personalegruppen har også haft en proces med EMCON omkring renoveringsprojektet. Processen fylder meget i personalegruppen i forhold til hvor man skal være under processen.
Der er bekymring for de stigende corona-tal.
                 

G) SFO (O)
Der er fokus på ansættelse af ny SFO-leder, og der har været en proces med medarbejderne i forhold ansættelsen.

H) Klub (O)
Klubben har fået ny medarbejder og har en enkelt medarbejder med i renoveringsprojektet. Der er fokus på at holde på det fine medlemstal, blandt andet med at sørge for at annoncerede arrangementer bliver gennemført. Johannes Skolen sender også elever til Klubben. Der var stor ros til klubben fra SB.

I)Skoleledelsen (O)
Informationsmøde for nye forældre/elever til maj 2022 gik super fint. Der var mange fremmødte.
Der skal laves APV i den nærmeste fremtid. Der laves nye skemaer for alle klasser til januar.  Skolen hejser Grønt Flag den 1. december kl. 11.00 – 11.30 2021, hvilket fejres med besøg af borgmesteren. Der er 1. samtalerunde til ny SFO-leder den 23/11 kl. 16.00 – 20.00, JBA og MIH deltager, og anden samtale den 29/11 14.30 – 16.30. Læsevejleder stillingen er genopslået og der er samtaler den 24/11 2021 kl.16.00 – 20.00. RLP deltager.

Indmeldte punkter:

1)Orientering om byggeri og renovering af SM (O)
LGB orienterede.

2)Mad og måltidspolitik (D+B)
Kommentarerne fra Lokal-MED blev gennemgået og drøftet. Politikken rettes til og godkendes af SB.  LGB sørger for, at politikken kommer på skolens hjemmeside.

3)Sygefravær (O) *Personale *Elever Bilag for henholdsvis personale og elever
Der er udfordringer med registreringssystemet i forhold til udskolingseleverne. Skolerne er blevet bedt om at lave dagsfravær i stedet for lektions-fravær. Det betyder, at hvis en elev er fraværende fra en enkelt lektion, så får denne fravær for en halv dag. Skolen er ved at undersøge, hvordan vi kan komme tilbage til det gamle system. SB tog beretningen til efterretning.

4) Princip for skærmtid – film i undervisningen (O)
LGB har udsendt retningslinjerne, som blev forelagt SB 11.10.21 for film i undervisningen til medarbejderne. De har også været vendt i Lokal-MED, som bakker op om dem. JBA foreslår, at SB afventer effekten af de nye retningslinjer, hvorefter det vurderes om, der er behov for, at SB udarbejder et princip for samme. Punktet kommer på igen til maj 2022

5) Fremtidens Skole 2030 (O+B) * SBs deltagelse i forældrekonferencegruppe. Første møde tirsdag 25/1 2022
MIH og GIV deltager i forældrekonferencegruppen

6) Afgang og tilgang af elever på 6. årgang og op (D + O + B) * Data i forhold til elevtallet
Der afholdes forældremøde på 6.årgang, hvor der fortælles om udskolingen på SM, samt der sendes besked ud til forældrene. SB overvejer at lave supplerende skriv eller komme med på forældremødet. SB beslutter at lave et skriv. TBF laver første udkast, hvorefter det sendes i høring til den resterende SB.

7) Planlægning af bestyrelsesmødet onsdag den 8.december 2021
Der er tradition for, at SB ender året med lidt mad enten på skolen eller ude i byen. Derudover er er der en forespørgsel på om mødet kan flyttes til kl. 18.00, da der er julekoncert på skolen samme dag fra kl. 16.00 - 18.00. SB beslutter at flytte møde til kl. 18.00, og ledelsen finder et sted ude i byen.

Afslutning:

K) Eventuelt (O)
JBA foreslår en kaffeknallert en gang om måneden kl. 07.30 – 08.00. SB er begyndt at lave et forslag til en drejebog til forældremøderne. SB laver et julebrev til forældrene. Skolebillederne er på vej.  

L) Lukket punkt (O)

M) Opsummering, hvad er besluttet og hvem gør hvad til næste gang? (B)

Til de næste møder:

Princip for dannelse af nye klasser
Drøftelse af aktiviteter til overbygningselever i pauserne – herunder også 5. og 6. (Udsat)
Princip for kontaktforældre
Princip for kommunikationen på Aula
Elevfravær (hver anden gang)
Personalefravær (hver anden gang)
Den tidlige læseindlæring på SM udsat til senere på året.
Ressource stærke/svage forældre – hvad er det? (Udsat)
Princip for skærmtid – pkt. på i maj – aftalt november 2021

Kommende SB-møder:
Onsdag den 8. december 2021
Mandag den 17. januar 2022
Onsdag den 2. marts 2022
Onsdag den 27. april 2022

Onsdag den 8. juni 2022