Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsesmøde d. 17.06.2024

Referat skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)

Dato: mandag den 17/6 2024
Tidspunkt: 17:00-18.30
Sted: Søndermarkskolen, pavilioner
Dirigent: GIV
Referent: KLH    
Deltagere (D), afbud/fraværende (A), gæst (G):

Forældre
Gro Iversen (GIV) – Formand (D) 
Mette J. Larsen (MJL) – Næstformand (D)
Tekla Canger (TCA) – Forældrerepræsentant (D)
Cristina Gonzalez (CGO) – Forældrerepræsentant (D)
Nina N. Wendt (NNW) – Forældrerepræsentant (D)
Jesper M. Oldenburg (JMO) – Forældrerepræsentant (D)
Christine F. Nielsen (CFN) – Forældrerepræsentant (D)

Elever
Fahim Rownok (FRO) – Elevrepræsentant (formand for elevrådet) (A)
Hassan Munir (HMU) – Elevrepræsentant (næstformand for elevrådet) (A)

Medarbejdere
Jesper B. Simonsen (PJS) – Medarbejderrepræsentant (A)
Ida K.F. Ipsen (IDI) – Medarbejderrepræsentant (D)

Ledelse
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder (D)
Katrine L. Helden (KLH) – Souschef og leder for 6.-9. kl. (D)
Frank Løth (KNFL) – Klub leder (D)
Hans Larsen (PHL) – Faglig leder for SFO + 0.kl. (DA
Lene Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder for 1.-5. kl. (D)
Gitte Nyborg (GNY) – Administrativ leder (A)

Gæst:

Dagsorden 
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) 
eller beslutning (B)   
Referat
Opsummering af orienteringen/drøftelsen, konklusion på beslutning, angivelse af evt. ansvarlig og evt. deadline.    
Ansvar til hvem, af hvem og hvordan?

A Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: KLH
Dirigent: GIV    

B Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B)
Bilag ref. 13.05.24
Godkendt

Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):

C Skoleledelsen (O)    
Fagfordeling er afsluttet. Skema er stort set på plads.   

D SFO DSF O (O)
Dorte er ny repræsentant for SFO. Starter i august.    

E Klub (O)   
To opsigelser. Afventer med at ansætte til efter sommerferien. Det udfordrer at holde værkstederne åbne.
Der er set rotter uden for klubben. Skadedyrsbekæmperen har været forbi og sat rottebekæmpelse i gang. 
Der er stor opmærksomhed på problemet. Det bliver fortsat modtaget positivt, at der er mobilfrit for de nye 
klubmedlemmer (3.kl.) fra 1. maj perioden.    

F  Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)    
Ingen meddelelser    

G Elevrådsrepræsentanter (O)
Fraværende   

H Forældrerepræsentanter (O) 
Ingen meddelelser    

Indmeldte punkter:

1    Budget (O) Bilag
Økonomien ser fornuftig og forventelig ud. 
Skolen forventer et mindre merforbrug på lønsiden for at kunne sikre den nødvendige specialpædagogiske støtte til visiterede elever.
SFO forventer at holde økonomien eller have et mindre merforbrug. Afklares først ved augustreguleringen.
Klub ser ud til at holde økonomien. Afklares ved augustreguleringen.    

2    Byggeri – herunder status på genhusning (ODB)
Skolen får to skurvogne til vores PLC – en til biblioteksbøger og en til taskebøger.
Fuld genhusning er meldt ud. Hovedbygningen skal være pakket ned inden 28/6.    

3    Status på klassedannelse til 7. årg. (OD)        
Der bliver etableret 4 klasser. Det bliver meldt ud til forældrene torsdag d. 20. juni. D. 24. juni bliver klasselisterne meldt ud.
Skolen har fået ressourcer til 5 klasser. Ressourcen til den femte klasse bliver konverteret til 2-lærer timer fordelt på årgangen.
Ønsker til praktiskmusisk valgfag bliver udskudt til efter sommerferien af hensyn til eleverne og deres fokus på ny klassedannelse.    

4    Årshjul (OB) Bilag 
22. august 2024 SB-møde med fokus på offentliggørelse af budgetforslag.
Leif kommer med oplæg til møderække på mødet d. 22. august.

Forslag til emner:
-Fokus på øverste 2% (PPR’s udmelding). Hvordan screener vi eleverne?
-Trivsel
-Digital dannelse
-Prioriteter og ønsker til indhold i skoledagen: fag/timer på årgangene. Kan der udbydes andre fag?    GIV/LGB

5    Personalefravær (O) Bilag    
Fraværet er steget en lille smule i Q1 og Q2. Klubben er steget på det lange sygefravær grundet 1 medarbejders sygefravær.
Skolen har haft 3-4 langtidssygemeldinger i en periode på et par måneder. Alle er kommet tilbage på arbejde.    

6    Brev til Bh.kl. forældre inden sommerferien (D)
Brevet er lavet og sendes ud til forældrene inden sommerferien. Printes også og medtages til første forældremøde i august.
Der har været fokus på, hvordan man bidrager med at skabe trivsel fra start.
Nina sender rundt til skolebestyrelsen til gennemlæsning. Kommentar til brevet sendes til Nina senest fredag d. 21. juni.    

Afslutning:

I    Eventuelt (OB)
 Budgetforslag offentliggøres den 20/8 med høringsfrist den 30/8. Derfor følgende forslag til første SB møde efter ferien:
-    Onsdag 21/8
-    Mandag 26/8
-    Tirsdag 27/8
Det blev besluttet at holde mødet den 22/8.    

J    Lukket punkt (O)
  
K    Emner til kommende møder (DB)       

Til de næste møder:
Antimobbestrategi
Skærmpolitik/-princip for skole, sfo og klub (herunder mobilpolitik / digital dannelse)
Princip for skolehjemsamarbejde 
Princip om undervisningens organisering 
Princip for skolehjem samtaler  
TCA oplæg om køn og undervisning (2024)


Kommende SB-møder: