Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolebestyrelsesmøde d. 22.08.2024

Referat skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)

Dato: mandag den 22/8 2024
Tidspunkt: 17:00-19.30
Sted: Personalerum i pavillon
Dirigent: GIV
Referent: KLH    
Deltagere (D), afbud/fraværende (A), gæst (G):
Forældre
Gro Iversen (GIV) – Formand (A) 
Mette J. Larsen (MJL) – Næstformand (D)
Tekla Canger (TCA) – Forældrerepræsentant (D)
Cristina Gonzalez (CGO) – Forældrerepræsentant (D)
Nina N. Wendt (NNW) – Forældrerepræsentant (D)
Jesper M. Oldenburg (JMO) – Forældrerepræsentant (D)
Christine F. Nielsen (CFN) – Forældrerepræsentant (D)

Elever
Hassan Munir (HMU) – Elevrepræsentant (formand for elevrådet) (A)
– Elevrepræsentant (næstformand for elevrådet) ()

Medarbejdere
Dorte Storm (PDS) – Medarbejderrepræsentant (D)
Ida K.F. Ipsen (IDI) – Medarbejderrepræsentant (D)

Ledelse
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder (D)
Katrine L. Helden (KLH) – Souschef og leder for 7.-9. kl. (D)
Frank Løth (KNFL) – Klub leder og leder for 6. kl.(D)
Hans Larsen (PHL) – Faglig leder for SFO + 0.kl. (D)
Lene Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder for 1.-5. kl. (A)
Gitte Nyborg (GNY) – Administrativ leder (A)

Gæst: Marie Dalsgaard (lærer og AKT på Søndermarkskolen)

Dagsorden 
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)    
Referat
Opsummering af orienteringen/drøftelsen, konklusion på beslutning, angivelse af evt. ansvarlig og evt. deadline. 
Ansvar til hvem, af hvem og hvordan?

A Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: KLH
Dirigent: GIV    

B Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B)
Bilag ref. 17.06.24
Godkendt    

Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):

C    Skoleledelsen (O)     
Vi er kommet godt i gang med skoleåret trods udfordringer med genhusningen.
Vi havde en god fællesskabsdag.
Vi er startet op på madordning, både på hovedmatriklen og Nyelandsgården. Der arbejdes på en løsning til pavillonerne på Lindevang.
To af skolen medarbejder har 40-års jubilæum i år     

D  SFO (O)
SFO har afholdt 20års fødselsdag.
Nyttehaven har vokset sig stor i år til stor glæde for børnene.

E  Klub (O)   
Klubben rekrutterer nye medarbejdere. Der starter to nye på mandag.
Der er god stemning i personalegruppen trods nogle svære forhold grundet underbemanding.
Klubben er startet på digitalt kørekort. Eleverne modtager et diplom, hvor der også står en anbefaling til forældrene.
Nyt tiltag: mobilzoner.
Klubben har endnu ikke fundet en løsning på, hvordan rollespil genoptages.    

F  Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)    
Lærerne i udskolingen er ekstra presset grun-det pendling mellem matrikler.    PDS/IDI

G    Elevrådsrepræsentanter (O)
8. årgang fremlægger budgetforslag til indkøb at diverse til indretning af grupperummene.
Skolebestyrelsen godkender, at skolen tillader indkøb eksklusiv trimmer og barbersalon.    

H   Forældrerepræsentanter (O)
Ingen beskeder    

Indmeldte punkter:
   Antimobbestrategi ved Marie Dalsgaard (ODB)    30 min    Marie Dalsgaard har været på kursus på DCUM. Har fået guidelines til, 
hvordan man kan sætte et arbejde i gang omkring en anti-mobbestrategi. I arbejdet opfordres vi til at tage stilling til:
Hvad definerer vi mobning som?
Hvordan arbejder vi med mobning?
Hvordan arbejder vi forebyggende med mobning?
Der skal arbejdes frem mod et fællesskabsorienteret mobbesyn – det handler om, hvordan den store gruppe børn er sammen på en 
hensynsfuld måde. DCUM har en god guideline:
’Den dårligste plads i fællesskabet skal være en god plads at have’.
Vi skal være gode til at se indikatorer på mobning, inden det bliver til mobning.
Marie har, sammen med årgangsteamet, igangsat et pilotprojekt på 4. årgang:
-teamet placerer børnene ift. trivsel
-eleverne placerer sig selv på nogle diagrammer i en elevsamtale med klasselærer
Marie er med til at faciliterer klassens time, hvor der arbejdes med klassetrivsel.
Der bliver afholdt trivselsarrangementer. På forældremødet på 4. årgang informerer Marie om projektet og forældrenes rolle
Marie og KLH udarbejder et udkast til en anti-mobbestrategi. TCA og MJL læser med
Ledelsen laver en plan for implementering af strategien. 
   
2    Budgetbesparelser (H) Bilag    
Besparelsen blev drøftet og SB laver et høringssvar    

3    Skoleudviklingssamtale (ODB) Bilag    
Samtalen er d. 12. november kl. 13-15 på SM. TCA og GIV deltager fra SB. LGB arrangerer et formøde inden.
Oplæg til at SB formulerer egne spørgsmål til tilfredshedsundersøgelse blandt forældrene.    

4    Ny struktur på Tre Falke Skolen (H) Bilag    
Forslag om at nedlægge A-klasse og oprette et idrætsspor mere.
Lukker man almensporet på Tre Falke, afskaffer man muligheden for elever, som søger et udskolingsmiljø og et miljøskifte. 
Skolen vil alene have tilbud, hvor elever enten visiteres til ungegrupperne, EUD eller skal gennem optagelsesprøve til idrætsklasserne.
Det er en bekymring, at der bliver ”trukket” flere ressourcestærke elever væk fra de øvrige skoler til idrætsklasserne, hvis der oprettes 
en idrætsklasse mere.
Formålet med TFS er vel ikke at lave en idrætsudskoling, hvor man ikke tager det sociale ansvar på sig.
Vi ser gerne en mere strategisk tilgang til pro-fillinjer på tværs af alle skoler. 
GIV laver et høringssvar.
    
5    Klassedannelse til 7. årg. – nedsættelse af styregruppe og evaluering af klassedannelser (ODB)    
Skolen laver en procesplan. Forældrerepræsentanter godkender, inden det fremlægges for bestyrelsen.
CFN og JMO deltager i styregruppen.
    
6    Byggeri – herunder status på genhusning (ODB)   
Tandklinikken åbner midlertidigt om 2-3 måneder på Lindevangskolen.
LGB undersøger, hvor skolen henviser til i den mellemliggende periode.
Tidsplanen holder foreløbigt.    

Afslutning:

I    Eventuelt (OB)
Godkende forslag til skolebestyrelsens møder 24/25 – se liste.

Gratis temadag 8. oktober om screening af øverste 2% (højtbegavede) elevgruppe. 
    
J    Lukket punkt (O)
  
K    Emner til kommende møder (DB)   
Der opfordres til, at SB bliver informeret om, hvordan der arbejdes med elever med udadreagerende adfærd. Hertil at der laves en plan for, 
hvordan det kommunikeres ud til resten af forældregruppen på skolen.
Evaluering af klassesammenlægninger.    

Til de næste møder:
Skærmpolitik/-princip for skole, sfo og klub (herunder mobilpolitik / digital dannelse)
Princip for skolehjemsamarbejde 
Princip om undervisningens organisering 
Princip for skolehjem samtaler  
TCA oplæg om køn og undervisning (2024)