Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndermarkskolens logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde d. 23.02.2023

Dato: torsdag den 23/2 2023
Tidspunkt: 17:00-19.30
Sted: Personalerummet
Dirigent: GIV
Referent: PHL

Deltagere (D), afbud/fraværende (A), gæst (G):
Forældre

Gro Iversen (GIV) – Formand (D)
Mette J. Larsen (MJL) – Næstformand (D)
Tekla Canger (TCA) – Forældrerepræsentant (D)
Tore Dalsgaard (TDA) – Forældrerepræsentant (D)
Hanne Arentsen (HAR) – Forældrerepræsentant (D)
Emil Dreyer (EDR) – Forældrerepræsentant (A)
Ann W. Wahome (AWW) – Forældrerepræsentant suppleant (A)
Jeanett Scawthorn (JSC) – Forældrerepræsentant suppleant (A)

Elever
Fahim Rownok (FRO) – Elevrepræsentant (formand for elevrådet) (A)
() – Elevrepræsentant (næstformand for elevrådet) (A)

Medarbejdere
Ida K.F. Ipsen (IDI) – Medarbejderrepræsentant (D)
Jesper B. Simonsen (PJS) – Medarbejderrepræsentant (D)
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant suppleant (D)

Ledelse
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder (D)
Sanne Chessni (SLC) – Souschef og leder for 6.-9. kl. (A)
Frank Løth (KNFL) – Klub leder (A)
Hans Larsen (PHL) – Faglig leder for SFO + 0.kl. (D)
Lene Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder for 1.-5. kl. (A)
Hanne Maimann (HAM) – Administrativ leder (A)

Dagsorden
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)

A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: PHL
Dirigent: GIV

B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B) Bilag ref. 17.01.23 og 06.02.23
Intet af bemærke

Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):
C) Skoleledelsen (O)

Skolen har en temadag d. 3. og 4. marts med hele personalegruppen.
Indholdet er vision og hverdag – og fælles børnesyn.
Skolefestival – I uge 16 vil der blive lavet en temauge, som vi kalder ”Sol over Søndermarken”.
Torsdag d. 20. april vil blive en festdag, hvor familier og andre vil blive inviteret til festivalen.

D) SFO (O)
Alle pædagoger har fået et lille kursus af Tanja og ”Rikke fra klubben”, som er blevet vejleder i ”Faglig fyrtårn”. Fagligt fyrtårn er en metode til at spotte og støtte børn, som vokser op i hjem med psykiske lidelser.
SFO Pædagogerne er også i et forløb med Martin Gertz. Dette forløb strækker sig over foråret og skal kvalificere de ansatte i at spotte de børn, som gennem deres motoriske udvikling kan styrke deres faglige indlæring.

E) Klub (O)
Der er en nysgerrighed i skolebestyrelsen om, hvordan Klubben kan blive tydeligere med deres ugeplan helt ud i klasserne. Et ønske fra bestyrelsen er, at klubben bliver mere opsøgende hos eleverne, og gør mere for at informere om alt det gode der foregår, så flere elever vælger klubben
til.
SB følger op på dette ved næste møde.

F) Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)
Ombygning begynder at fylde hos lærerne. Det, der er begyndt at fylde meget, er nedpakning, og hvad der skal der ske næste skoleår.
Eleverne er også begyndt at tale om ombygningen.
Der er blevet aftalt et ulempetillæg for lærerne (17-06 tillæg).

G) Elevrådsrepræsentanter (O)
Leif fortalte at elevrådets fest for udskolingen er blevet afviklet i rigtig god ro og orden.
De umiddelbare tilbagemeldinger er positive fra såvel elever som personale.
Der blev stillet spørgsmål til, om elevrådet har en postkasse. Dette får vi svar på næste gang.

H) Forældrerepræsentanter (O)
Der er blevet skrevet et høringssvar på den forslåede besparelse på specialområdet.

Indmeldte punkter:
1) Budget 2023 (OB) Bilag
Budget for 2023 inkl. budget for undervisningsmidler skal godkendes af SB.
Budget blev gennemgået SB godkendte budgettet for undervisningsmidler.
Budgettet tages op igen ved næste SB møde, da der var undren over, at skolens budget er blevet knap 3 mill. Kr. større i 2023 end i 2022.

2) Princip for nye klassedannelser efter 6. kl. (DB) Bilag
Første udkast for princippet behandles.
Det blev vendt om princippet for klassedannelse efter 6. klasse skulle være et tillæg til det eksisterende princip for klassedannelse, eller om det skal være sit eget princip.
Der var enighed om, at det skal være sit eget princip.
Indholdet blev drøftet.
Der kom input til små justeringer til formål.

Leif hade et ønske om, at der blev kigget klassedannelseskriterier og kom med forslag til, hvad
der kunne tilføjes.
Tore savnede et hvorfor og et hvordan. Hvad er formålet med dokumentet, hvem bliver det skrevet til (forældre eller personale – eller begge)?

Proces input:
- Børnene skal nævnes
- Det er styregruppens ansvar at lave en proces plan
- Styregruppen skal som udgangspunkt have lavet procesplanen før efterårsferien.
Den behøver dog ikke være detaljeret og eksakt i første omgang i forhold til datoer og tidspunkter. Dette bør ligge klar inden juleferien
- Styregruppen nedsættes i begyndelsen
af 6. klasse.
Udkastet bliver taget op igen ved næste SBmøde

3) Princip for meddelelsesbog (DB) Bilag
Første udkast for princippet behandles.
Princippet blev vendt.
Bliver tilrettet til næste SB-møde
Den skal revideres etter et år.

4) Elevfravær (OD) Bilag
Information om fraværsregler (herunder Lovligt, Ulovligt og Sygdom).
Leif gennemgik elevfravær.
Det er stadigvæk behæftet med fejl i systemet, hvilket ledelsen gør opmærksom på opad til.
Lene, Sanne og Hans har været ude og snakke med alle de teams, som har klasser, hvor der er et fravær over 8% samlet set. Det har bekræftet ledelsen i, at der er tjek på de børn, som er udfordret.
Der er et arbejde i gang omkring de børn, som har et højt fravær.
SB tog gennemgangen til efterretning.

5) Orientering om byggeri og renovering af SM (O)
Vi har i vinterferien fået ryddet hele loftet over gymnastiksalen.
Mike (Teknisk service leder) er gået i gang med at lave en plan, hvor nedpakningen sker i etaper.

6) Fastsættelse af dato for kontaktforældremøde og indhold (D/B)
Der er planlagt kontaktforældremøde tirsdag den 7. marts kl. 17-18.
Byggeri og herunder genhusning er på dagsordenen.
Kontaktforældremødet bliver udskudt til, at der er fundet en entreprenør – forventeligt medio/ultimo april.

SB stiller sig nysgerrig på, hvordan det går med genhusningen, og muligheden for at vi får pavilloner
ude på vejen.

7) Lejrskoler fra næste skoleår og fremover (DB)
I mange år har der været lejrskoler på 3., 6. og 8. årgang. Der er ønske om at ændre på dette.
Ønsket er, at de kommer til at ligge på 4., 7. og 9. årgang. Dette bl.a. for at give gode vilkår for nye 7. klasser, som dannes efter 6. klasse.
Det er vigtigt at tage højde for, at ingen klasser mister en lejrskole, men også prøve at undgå at klasser får flere end tre lejrskoler af hensyn til økonomien.
I kommende skoleår vil der ikke være lejrskoler for 4. og 9. kl., da de har haft deres lejrskoler i henholdsvis 3. og 8. kl.
For kommende 7. kl. vil der være en lejrskole med to overnatninger (3 dage) grundet klassedannelser.
De vil så skulle på lejrskole igen i 9. kl.
SB tilslutter sig forslaget.

8) Nedsættelse af udvalg til princip om undervisningens organisering (B)
Princippet bliver sendt ud og skal være gennemlæst til næste gang. Det kan også findes på skolens hjemmeside under principper.

Afslutning:
I) Eventuelt (O)
Tore var nysgerrig på, hvornår vi skulle arbejde med antimobbestrategien.

J) Lukket punkt (O)
Intet at bemærke.

K) Emner til kommende møder (DB)
Orienteringen om evaluering af venskabsklasser

Orientering om klubbens ugeplan

Har elevrådet en postkasse?

Budget 2023

Tore vil gerne på sigt have et punkt på, som
handler om trivsel sat op imod, at Hans og Lene
står foran skolen om morgen og gør elever opmærksomme
på at møde til tiden.

Antimobbestrategi og Princip for undervisningens
organisering.