Skolebestyrelsesmøde d. 26.02.2024
Referat skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)
Dato: mandag den 26/02 2024
Tidspunkt: 17:00-19.30
Sted: Templet
Dirigent: GIV
Referent: KLH
Deltagere (D), afbud/fraværende (A), gæst (G):
Forældre
Gro Iversen (GIV) – Formand (D)
Mette J. Larsen (MJL) – Næstformand (D)
Tekla Canger (TCA) – Forældrerepræsentant (A)
Cristina Gonzalez (CGO) – Forældrerepræsentant (A)
Nina N. Wendt (NNW) – Forældrerepræsentant (A)
Jesper M. Oldenburg (JMO) – Forældrerepræsentant (D)
Jonas B. Lumby (JBL) – Forældrerepræsentant (A)
Christine F. Nielsen (CFN) – Forældrerepræsentant suppleant (A)
Elever
Fahim Rownok (FRO) – Elevrepræsentant (formand for elevrådet) (D)
Hassan Munir (HMU) – Elevrepræsentant (næstformand for elevrådet) (A)
Medarbejdere
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant (A)
Jesper B. Simonsen (PJS) – Medarbejderrepræsentant (D)
Ida K.F. Ipsen (IDI) – Medarbejderrepræsentant suppleant (D)
Ledelse
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder (D)
Katrine L. Helden (KLH) – Souschef og leder for 6.-9. kl. (D)
Frank Løth (KNFL) – Klub leder (A)
Hans Larsen (PHL) – Faglig leder for SFO + 0.kl. (A)
Lene Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder for 1.-5. kl. (A)
Gitte Nyborg (GNY) – Administrativ leder (A)
Gæst
Fatima 9B under punkt 1
Dagsorden
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller
beslutning (B)
A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: KLH
Dirigent: GIV
B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B)
Bilag ref. 22.01.24
Godkendt
Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):
C) Skoleledelsen (O)
Samarbejde med FCK: Den samarbejdsaftale kommunen lavede med FCK i 2021 indeholdt nogle bestemmelser/vilkår/rammer,
som har vist sig at være nødvendige at ændre på for at overholde lovgivningen på skoleområdet. Det drejer sig om to forhold i
aftalen:
1.
Oprindeligt stod der i aftalen, at FCK spillere var garanteret en plads på Søndermarkskolen og har fortrinsret i forhold til evt.
andre ønsker om
frit valg. Dette vil blive ændret i aftalen og fremover blive håndteret ved, at der enten kan oprettes eliteidrætsklasser eller oprettes
yderligere kapacitet på skolen (oprette flere klasser).
2.
I samarbejdsaftalen står, at FCK skal betale kommunen/skolen for en eventuel ekstraudgift til undervisning af eleverne, som følge
af fravær i forbindelse med træningslejre eller lignende. Dette vil blive fjernet fra aftalen, da alle børn i kommunen sikres ret til
vederlagsfri undervisning.
Ad 1:
Det skal pointeres, at der ikke har været elever på 7.-9. kl., som er blevet afvist på skolen i forhold til frit skolevalg, i den tid samarbejdet
mellem Søndermarkskolen og FCK har eksisteret.
Ad 2:
Søndermarkskolen har aldrig fået betaling af FCK for kompenserende undervisning (eks. i forbindelse med fravær ved træningslejre),
hvilket betyder, at bestemmelsen ikke har været brugt i praksis.
Det er derfor ikke noget problem i forhold til samarbejdet, som har været og fortsat er, mellem Søndermarkskolen eller FCK, at der ændres
i samarbejdsaftalen.
Skolen er ved at undersøge og afprøve brugen af Meddelelsesbogen. Repræsentanter fra kommunens IT-afdeling har vist mulige løsninger
med inspiration fra andre skoler i kommunen. Skolens ledelse mødes med IT-afdelingen igen d. 14. marts
D) SFO (O)
Forbereder 1. maj perioden
E) Klub (O)
Der er igangsat en proces kommunalt med fokus på håndtering af evt. overtal af pædagoger, både med henblik på nedlukning af klubber
og faldende børnetal.
F) Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)
Ombygning fylder fortsat i personalegruppen. Der opleves en metaltræthed blandt de ansatte. I hverdagen er personalegruppen opdelt.
Meget stort ønske om at udvide pavillonerne.
G) Elevrådsrepræsentanter (O)
Se pkt. 1
H) Forældrerepræsentanter (O)
Der bliver i dag afholdt møde i det lokale netværk for skolebestyrelser.
Brevet omkring ressourcer til C-sporet i udskolingen er færdigudarbejdet og sendes inden længe til relevante kommunale politiker.
Indmeldte punkter:
1 Elevråd har forslag til ændringer til Nyelandsgården (OB)
Ønsker til NLG:
-nedrivning af legehuse/-stativer
-Bordtennisnet
-Basketballbane (hegn mod Hovedvejen)
-oprydning af ’sandbanen’ + opsætning at vol-lynet
-rydde ’bakketoppen’
-nedrivning af det hvide hegn
-indkøb af panna-bane
-mere træningsudstyr til træningsbanen
-flere bordbænkesæt
Kan SFO’en bruge nogle af legeredskaberne (legehuse, rutchebaner o.a.)?
2 Byggeri (OB)
Der er kommet mere varme i lokalerne, og vi håber, at det er nok, hvis frosten igen sætter ind. I administrationen er der blevet
etableret varmt vand, og i sløjd er der også vand igen.
Der har været brandeftersyn lige op til vinterferien, og der blev i den forbindelse udstedt nogle påbud. Alle påbud er blevet ordnet henover
vinterferien og blev godkendt af brandinspektøren den 21/2.
Det ser ud til at byggeperioden bliver yderligere forlænget, så byggeriet nok først er færdigt i slutningen af 2025.
Måske fuld genhusning vil være på sin plads nu!! Personale og elever er ”metal-trætte”, og det er uholdbart med udsigt til næsten 2 års
byggeri endnu (1 års forlængelse).
Skolebestyrelsen retter skriftlig henvendelse til skolechefen, med oplæg til at genoverveje muligheden for fuld genhusning.
Pkt. 2 er en orientering til skolebestyrelsen og foreløbigt et lukket punkt frem til officiel udmelding om byggestatus til forældregruppen.
3 Drøftelse om trivsel (D/B) – opfølgning fra sidste møde
Skal der være en arbejdsgruppe, som laver et forslag om et årgangshjul for forældremøder med relevante temaer for hver årgang?
Punktet udskydes til næste SB-møde
4 Trivselsundersøgelse på 9. årg. i hele kommunen (O)
Undersøgelsen er overvejende positiv. Det bør overvejes, om og evt. hvordan vi kan kommunikere de positive resultater for SM.
JMO trækker nogle relevante fokusområder ud. Leif skriver ud til alle forældre.
5 Orientering om håndtering af mulige krænkende handlinger m.v. på SM (O)
Bilag: Fremme af god orden i Folkeskolen
Som opfølgning på de verserende sager i pressen vedr. krænkende handlinger giver ledelsen en status på hvordan sådanne sager håndteres
såfremt det sker.
Skolen handler ud fra at være dialogbaseret og transparente, men med udgangspunkt i at GDPR overholdes. Beslutning
Velkomstfolderen: Inddrag oplysning om skolens ordensregler
6 Endeligt regnskab 2023 (O) Bilag
Skolen har et merforbrug på ca. 580.000 kr., som skyldes indkøb af nye elevmøbler til to årgange samt rammebesparelsen.
SFO har et merforbrug på ca. 200.000 kr., som skyldes rammebesparelsen.
Klub har et merforbrug på ca. 145.000 kr., som skyldes rammebesparelse og faldende børnetal.
7 Godkendelse af skolens budget 2024 Bilag
Skolens ledelse indstiller til, at bestyrelsen godkender, at der flyttes ca. 250.000 kr. fra lønninger til undervisningsmidler (herunder
vedligehold, ejendomsdrift og rengøring). Dette for at kunne imødekomme de behov, der er for undervisningsmaterialer (bøger og portaler),
lejrskoler, afgifter m.m.
8 Princip for lejrskoler og ekskursioner (DB) Bilag
Udskydes til næste SB-møde
9 Elevfravær (O) Bilag
Udskydes til næste SB-møde
Afslutning:
I Eventuelt (O)
SB møde tirsdag den 7. maj skal flyttes til ny dato grundet dialogmøde med UU. SB flyttes til mandag d. 13/5-24
I følgegruppen til byggeriet har skolebestyrelsen mulighed for at have to forældre med. Der er plads til en forælder mere, da det pt. er Gro alene,
som repræsenterer bestyrelsen. Udskydes til næste SB-møde
J Lukket punkt (O)
K Emner til kommende møder (DB)
Til de næste møder:
Årshjul
Antimobbestrategi (april)
Skærmpolitik / mobilpolitik / digital dannelse
Princip for skolehjemsamarbejde (januar)
Princip om undervisningens organisering (januar)
Princip for skolehjem samtaler
TCA oplæg om køn og undervisning (2024)
Kommende SB-møder:
• Torsdag den 4. april
• Mandag den 13. maj – ny dato flyttet fra den 7. maj
• Mandag den 17. juni