Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndermarkskolens logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde d. 28.03.2023

Dato: tirsdag den 28/3 2023
Tidspunkt: 17:00-19.30
Sted: Personalerummet
Dirigent: GIV
Referent: SLC

Deltagere (D), afbud/fraværende (A), gæst (G):

Forældre
Gro Iversen (GIV) – Formand (D)
Mette J. Larsen (MJL) – Næstformand (D)
Tekla Canger (TCA) – Forældrerepræsentant (D)
Tore Dalsgaard (TDA) – Forældrerepræsentant (D)
Hanne Arentsen (HAR) – Forældrerepræsentant (D)
Ann W. Wahome (AWW) – Forældrerepræsentant suppleant
Jeanett Scawthorn (JSC) – Forældrerepræsentant suppleant

Elever
Fahim Rownok (FRO) – Elevrepræsentant (formand for elevrådet) (D)

Hassan Munir  – Elevrepræsentant (næstformand for elevrådet) (D)

Medarbejdere
Ida K.F. Ipsen (IDI) – Medarbejderrepræsentant (D)
Jesper B. Simonsen (PJS) – Medarbejderrepræsentant (D)
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant suppleant (A)

Ledelse
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder (D)
Sanne Chessni (SLC) – Souschef og leder for 6.-9. kl. (D)
Frank Løth (KNFL) – Klub leder (D)
Hans Larsen (PHL) – Faglig leder for SFO + 0.kl. (D)
Lene Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder for 1.-5. kl. (A)
Hanne Maimann (HAM) – Administrativ leder (A)

Dagsorden
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)

A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: SLC
Dirigent: GIV

Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B) Bilag ref. 23.02.23
-

Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):
C) Skoleledelsen (O)

LGB informerer kort om udmøntningen af budgetbesparelsen på 3 mio. i kommunen.
Emil Drejer trækker sig fra skolebestyrelsesarbejdet grundet personlige forhold.
LGB tager kontakt til suppleanterne.
Dialogmøde med undervisningsudvalget og skolebestyrelserne er flyttet til den 16. maj 2023 tidspunktet kommer senere, men det plejer at være fra 17.00 – 19.00.
Der er ansat ny souschef og pædagogisk leder, der begynder den 17. april 2023.

D) SFO (O)
Der bliver gjort klart til 1. maj børnene. Der er indskrevet 59 elever plus et par omgængere. Derudover kommer der et antal endnu ikke fastlagt visiterede elever.
Kursusrække med Martin Gertz omkring motorisk kunnens indflydelse på faglighed.
Der er gang med den store rokade. Klasserne får nye lokaler, og 3. klasserne er løbende på besøg på klubben.

E) Klub (O)
Forbereder sig på 1. maj børnene. Der var informationsmøde den 27.marts. En del elever fra Johannes Skolen har også allerede meldt sig ind.
Mødet blev rost – en del elever glæder sig allerede.
Pædagogerne fra klubben har fokus på at italesætte klubbens aktiviteter, når de er med i undervisningen.

F) Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)
Ombygningen fylder i forhold til nedpakning af skolen. Der er også et ønske om, at der ikke kommer en masse nye projekter sideløbende.
I indskolingen fylder ombygningen selvfølgelig mindre.

G) Elevrådsrepræsentanter (O)
Ikke tilstedet

H) Forældrerepræsentanter (O)​​​​​​​
Gro informerer om formandsrådsmødet.
Der blev lagt op til at skolebestyrelserne selv skal være med til at lave sparekataloget.
Derudover blev der talt om mellemformer.

Indmeldte punkter:
1) Sparring med Ny Hollænderskolen om byggeri (O/D)
SB får besøg af skolelederen og tidl. Skolebestyrelsesformand fra Ny Hollænderskolen. De vil dele deres erfaringer/udfordringer i forhold til deres netop afsluttede byggeri.

Skolelederen og tidl. Skolebestyrelsesformand fra Ny Hollænderskolen orienterede om deres proces.

2) Princip for nye klassedannelser efter 6. kl. (D/B) Bilag
Andet forslag til princip for klassedannelser.
Princippet blev gennemgået. TCA tog mod kommentarerne og retter princippet til.
Princippet godkendes på næste skolebestyrelsesmøde.

3) Princip for meddelelsesbog (D/B) Bilag
Andet forslag for princippet behandles.
Princippet blev gennemgået og vedtaget med ændringer.

4) Økonomi (O) Bilag​​​​​​​
Budgettet blev gennemgået af LGB.
Merforbruget fra sidste regnskabsår bliver delt over de kommende tre år.
Skolebestyrelsen tog gennemgangen til orientering.

5) Orientering om byggeri og renovering af SM (D/B)  Bilag; svar på henvendelse
GIV orienterede om deres henvendelse til forvaltningen i forhold til genhusningen.
Der blev uvist stor utilfredshed med svaret.

6) Fastsættelse af dato for kontaktforældremøde og indhold (B)
Der findes en totalentreprenør i uge 19.
Da punkterne til forældrerådsmødet omhandler renoveringen, så udskydes datoen.

7) Nedsættelse af udvalg til princip om undervisningens organisering (B) Bilag
Princippet må gerne være læst inden mødet.
Det kan også findes på skolens hjemmeside under principper.

8) Høring vedr. pilotprojekt med senere mødetid i udskolingen (H) Bilag
Vedhæftet finder I høringsbrev vedrørende forslag om senere mødetid i udskolingen.
Frist for at afgive høringssvar er fredag den 12.  maj 2023 kl. 12.00.
Høringssvar sendes til skoleafdelingen@frederiksberg.dk.

Renoveringen kommer til at fylde meget, derfor ønsker SM ikke at deltage i forsøgsordningen. HAR skriver høringssvaret.

Afslutning:
I) Eventuelt (O) 
Bilag (invitation til følgegruppe)

  • Invitation til følgegruppe for mellemformer (1 medlem fra hver bestyrelse)
  • Orientering om årsager til ”små” årgange i indskolingen

TCA repræsenterer SMs skolebestyrelsen i følgegruppen.

J) Lukket punkt (O)

K) Emner til kommende møder (DB)

TCA oplæg om køn og undervisning (2023)
Princip for skolehjem samtaler
​​​​​​​Årshjul