Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndermarkskolens logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde d. 30.10.2023

Dato: mandag den 30/10 2023

Tidspunkt: 17:00-19.30

Sted: Templet

Dirigent: GIV

Referent: KLH

 

Deltagere (D), afbud/fraværende (A), gæst (G):

Forældre

Gro Iversen (GIV) – Formand (D) 

Mette J. Larsen (MJL) – Næstformand (A)

Tekla Canger (TCA) – Forældrerepræsentant (D)

Tore Dalsgaard (TDA) – Forældrerepræsentant (A)

Nina N. Wendt (NNW) – Forældrerepræsentant (D)

Jesper M. Oldenburg (JMO) – Forældrerepræsentant (D)

Jonas B. Lumby (JBL) – Forældrerepræsentant (D)

Cristina Gonzalez (CGO) – Forældrerepræsentant suppleant (A)

Christine F. Nielsen (CFN) – Forældrerepræsentant suppleant (A)

 

Elever

Fahim Rownok (FRO) – Elevrepræsentant (formand for elevrådet) (D)

Hassan Munir (HMU) – Elevrepræsentant (næstformand for elevrådet) (D)

 

Medarbejdere

Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant (D)

Jesper B. Simonsen (PJS) – Medarbejderrepræsentant (D)

Ida K.F. Ipsen (IDI) – Medarbejderrepræsentant suppleant (A)

 

Ledelse

Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder (D)

Katrine L. Helden (KLH) – Souschef og leder for 6.-9. kl. (D)

Frank Løth (KNFL) – Klub leder (D)

Hans Larsen (PHL) – Faglig leder for SFO + 0.kl. (D)

Lene Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder for 1.-5. kl. (D)

Gitte Nyborg (GNY) – Administrativ leder (A)

 

Gæst: Jeanette (AKT-/inklusionspædagog)

Dagsorden
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)

A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: KLH
Dirigent: GIV

B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B) Bilag ref. 28.09.23
Godkendt

Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):

C) Skoleledelsen (O)

Der er kommet varme i hovedbygningen (varmeblæsere på gangene og radiatorer i lokalerne).
Det er endnu ikke lykkes at få varmt vand i hovedbygningen.
Der er blevet taget asbestprøver i stue og kælder i efterårsferien. Der er ikke fundet asbest i nogen af dem.

Der er taget prøver for skimmelsvamp på Nyelandsgården. De var også negative.
Al personale er til pædagogisk temalørdag den 4. november, hvor fokus er på skolens fælles børnesyn: ”Børn gør det godt, når de kan”. For at understøtte dette får alle ansatte kursus i Low Arousal, som er en pædagogisk tilgang og metode til at have en ikke-konfronterende tilgang, når man skal håndtere svære situationer, og forebygge at de opstår. 
Vi har ansat to matematiklærere – en til indskolingen og en til udskolingen (med Fysik/kemi og biologi).
Der er projektuge i uge 49 for alle klasser.
Vi laver nye skemaer efter nytår (medio januar).
Elevrådskontaktlærerne har haft kursus/sparring med elevrådskontaktlærer fra Lindevangsskolen
 

D) SFO (O)

Indskrivningssaften d. 13. november kl. 16-17. Grundet ombygning og derved manglende aula, mødes forældrene i skolegården og deles her i 4 grupper/workshops.
NNW deltager som repræsentant for skolebestyrelsen. Skole indkalder NNW i AULA

SFO sender brev ud snarest om opfordring til at opdatere garderoben til vintersæsonen.

E) Klub (O)

På baggrund af kontaktforældremødet, er der påbegyndt en drøftelse om skærmpolitik og digital dannelse. Det er et område, som kræver en del drøftelser.

F) Medarbejdere i skolebestyrelsen (O)

Medarbejdere er udfordret af kulde og støj grundet renoveringen.

G) Elevrådsrepræsentanter (O)

Har drøftet udearealer på NLG
Elevrådet på NLG har fokus på at skabe miljø i pauserne både inde og ude. 
Elevrådet har nedsat arbejdsgrupper, som undersøger tre forskellige tiltag, som de laver oplæg om på næste elevrådsmøde.

H) Forældrerepræsentanter (O)

-

Indmeldte punkter:

1) Årshjul – drøftelse og evt. revision
Udskydes

2) Drøftelse om trivsel (D/B)

JMO og JBL skriver internt oplæg til tiltag ift. trivsel og hvordan forældregruppen bakker op om skolen.
Trivslen er generelt god på SM, men kan blive bedre. 
Antagelse på baggrund at analyse: Eleverne oplever uro, lærerne er presset, samarbejdet skole og hjem imellem kan være svært. 
Opfordring: vi udvælger nogle punkter, som vi kan samarbejde om - forældre, medarbejdere og ledelse.
 

Opfordring til, at forældre modtager tilbagemelding og overordnet plan, når elever har lavet trivselsmåling.


Jeanette fra ressource teamet informerer om trivselsarbejdet på skolen, og hvilke redskaber, der tages i brug i klasserummet, for at skabe ro, heriblandt Time Timer, støjbarometer, piktogrammer m.m.

LBG udleverer ’Handleplan for elever der mistrives eller ikke er i læring’. Der er ikke tid til gennemgang.

HMU opfordrer til, at der laves flere arrangementer på tværs på årgangene. Hvis man føler sig ensom i sin klasse, kan man få venner fra andre klasser.

Fokuspunkter:
Uro i undervisningen
Ensomhed 
Skole-hjemsamarbejdet – mødet mellem foræl-dre og skole
Styrkelse af promovering af skolens tiltag
Medinddragelse/medbestemmelse

Beslutning: SB overvejer til næste SB-møde, hvor punktet bringes på som beslutningspunkt
 

3) Netværk for skolebestyrelser på Frederiksberg – underafdeling af Skole og Forældre

Er det noget, vi skal tilslutte os?
SB tilslutter sig. Hvis SB ikke kan stille med et medlem til netværksmødet, rykkes forældremø-det om klassedannelse på 6. årgang, således at GIV og TCA kan deltage.
Mødet er d. 15. november kl. 17-19.
 

4) Antimobbestrategi (D/B)

Oplæg til tilgang for udarbejdelse og implementeringen efterfølgende.

Udskydes

5) Elevfravær (O)


Link til regler for fravær og registrering:
https://sondermark-skolen.aula.dk/vores-skole/politikker/fravaerspolitik 

Udskydes

6) Kontaktforældremøde – opfølgning på seneste møde og dato for næste møde (D/B)

 Udskydes

7) Styregruppe til klassedannelse på kommende 7. kl.

Status på procesplan. 
Procesplanen er tilrettet på baggrund af de seneste to års erfaringer. Ledelsen har afholdt møde med henholdsvis lærerrepræsentanter og skolebestyrelsesrepræsentanter. Der foreligger en plan for kommende periode med ny klasse-dannelse.

OBS: Forældremødet d. 15. november skal evt. rykkes grundet netværksmødet for skolebestyrelser. LGB og KLH finder ny dato.

Afslutning:
I) Eventuelt (O)
Julemødet – her eller ude af huset?
Afholdes i personalerummet (pavillonerne)

J) Lukket punkt (O)

Ingen emner

Emner til kommende møder (DB)

Til de næste møder:
Princip for skolehjemsamarbejde (december)
Princip om undervisningens organisering (december)
Princip for skolehjem samtaler (september) 
TCA oplæg om køn og undervisning (2023)