Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Søndermarkskolens logo
Mobil menu

Skolebestyrelsesmøde d. 29.09.2022

Referat skolebestyrelsesmøde (SB) Søndermarkskolen (SM)

Dato: torsdag den 29/9 2022
Tidspunkt: 17:00-19.30
Sted: Templet
Dirigent: GIV
Referent: Ida Frost Ipsen

Deltagere:
Forældre
Gro Iversen (GIV) – Formand 
Mette J. Larsen (MJL) – Næstformand
Tekla Canger (TCA) – Forældrerepræsentant
Nicolai H. Leth (NHL) – Forældrerepræsentant
Tore Dalsgaard (TDA) – Forældrerepræsentant
Hanne Arentsen (HAR) – Forældrerepræsentant 
Emil Dreyer (EDR) – Forældrerepræsentant
Ann W. Wahome (AWW) – Forældrerepræsentant suppleant
Jeanett Scawthorn (JSC) – Forældrerepræsentant suppleant
Elever
Deva Nørbo Frederiksen (DNF) – Elevrepræsentant (formand for elevrådet)
Fahim Rownok (FRO) – Elevrepræsentant (næstformand for elevrådet) 
Medarbejdere
Ida K.F. Ipsen (IDI) – Medarbejderrepræsentant
Jesper B. Simonsen (PJS) – Medarbejderrepræsentant
Jeannette Malt Sørensen (JES) – Medarbejderrepræsentant suppleant 
Ledelse
Leif Gaard Bjarning (LGB) – Skoleleder 
Sanne Chessni (SLC) – Souschef og leder for 6.-9. kl. 
Frank Løth (KNFL) – Klub leder
Hans Larsen (PHL) – Faglig leder for SFO + 0.kl. 
Lene Gjøl (LBG) – Pædagogisk leder for 1.-5. kl. 
Hanne Maimann (HAM) – Administrativ leder 

Dagsorden
Hvad handler punktet om, er der særlige ansvarlige, gæster og er det til orientering (O), drøftelse (D), høring (H) eller beslutning (B)

A) Velkomst og valg af dirigent (B)
Referent: SLC
Dirigent: GIV

B) Gennemgang og godkendelse af dagsorden (B) Bilag ref. 30.08.22
Dagsorden blev godkendt.

Meddelelser (meget gerne ud fra et skriftligt oplæg):
D) SFO (O)
Spørgeskema til 0-klassesforældrene ang. sen klassedannelse. Resultatet tages med på næste SB-møde.
Afholdt Redbarnet dag - godt arrangement.

E) Klub (O) 
Der er en ledig stilling i klubben og den er slået op. Ønsker en ny medarbejder der kan noget med it og medier.

F) Skoleledelsen (O) 
Medarbejderens dag (lærerens dag) den 5. oktober er planlagt. Skolebestyrelsen har mulighed for at informere forældrene på skolen at man den dag hædrer lærerne i 100 lande over hele verden. På SM hædrer vi alle ansatte den dag.
TCA skriver et opslag og sender det til LGB.

G) Elevrådsrepræsentanter (O)
Elevernes fest er rykket til kl.18.30-21.30 d. 9/2-
23 af flere praktiske årsager.

Indmeldte punkter:
1) Budgetforliget og konsekvenser
for skole, SFO og klub (O)

LGB gennemgik budgetforliget og konsekvenser. Der er bl.a. vedtaget en grønthøster model, hvor alle skal spare 1% af budgettet de næste to år, hvorefter det nedsættes over to år og forsvinder derefter. Udover budgetforliget har skoleafdelingen lavet en administrativ justering af belastningsgraden (antal ansatte pr. barn) i SFO’erne, som også vil indebære yderligere sparekrav. Denne administrative ændring var ikke en del af budgetforslaget og derfor ikke været i høring – og ej i høring i MED-udvalgene. Det er skønnet, at SFO’erne over en bred kam samlet bliver underlagt besparelser på 8 %.

2) Orientering om byggeri og renovering
af SM (O)

Alle pengene til projektforslaget er bevilget. :-)
Dog er det uklart, i hvilket omfang nye møbler til klasselokaler og renovering af den ene gymnastiksal er med i projektforslaget og dermed i bevillingen.
Der er oprettet en følgegruppe på byggeriet, hvor to forældre fra SB deltager.
GIV og HAR deltager i følgegruppen.
Ifølge forvaltningens tidsplan forventes igangsættelse af byggeriet i juni/juli.
Det er dog uvist om tidsplanen holder. Byggeriet forventes at vare 1½ år.

3) Opfølgning på internat den 16.-17. september – Hvad tager vi med derfra? (DB)
Det var et givende kursus/internat, og der er udsigt til et rigtig godt samarbejde imellem ledelsen, forældre, elever og medarbejdere i den nye skolebestyrelse.
Der var enighed om, at oplægget fra Skole og forældre og drøftelserne om fredagen var godt med konkret gennemgang af arbejdet i skolebestyrelsen.
Det havde dog været rart, hvis lørdagen var blevet brugt til at arbejde konkret med en eller flere af Søndermarkskolens egne principper.

4) Årshjul og oversigt over principper (DB)
Udkast til årshjul blev gennemgået.

Det blev foreslået, at SB bør udarbejde en ny Antimobbestrategi. SB bakkede op om det og
det er sat i årshjulet til opstart i januar 2023.
LGB foreslår at tage udgangspunkt i materialet fra DropMob (Red Barnet) til arbejdet med antimobbestartegien. Processen tager tid hvis det skal gøres ordentligt og alle interessenter skal inddrages. Det er ikke urealistisk at det kan tage op til et år før arbejdet er tilendebragt.

Det blev ligeledes aftalt at se på princippet for elevtrivsel i 22/23.

SB besluttede at Sundhed, mad og måltider, bevægelse og rusmidler skal revideres samtidig, så de ses i sammenhæng.

SB besluttede at principperne for undervisningsorganisering
kommer på SB mødet i januar.

SB er enige om, at principper skal aktiveres.

SB skal være opmærksomme på, at de principper,
der bliver vedtaget, også bliver implementeret.

Årshjulet er blevet rettet til og aftalt at se det
som et levende dokument, som ligeledes kommer
på næste SB møde.

5) Naturfagsstrategi for Frederiksberg Kommune (H)
HAR skriver et udkast til høringssvar ang. Naturfagsstrategien
og sender det til SB. Høringsfrist er den 4. november.

6) Klassedannelser eller ikke på kommende 7. årg.? (DB)
Erfaringer fra andre skoler ønskes inddraget.
Medarbejderne drøfter erfaringerne fra klassedannelser i oktober, og tager det på efterfølgende SB-møde.
Punktet skal behandles af SB i november.

Der blev rejst et spørgsmål: ”Er der videnskabelig evidens for, at det er en godt at danne nye klasser i overbygningen”?
TCA undersøger, om der foreligger ny viden på området, udover den rapport som Kbh.
kommune har udarbejdet i 2011-12.

7) Skolebestyrelsens forretningsorden skal revideres (DB)
§3 stk. 2 strider imod lovgivningen og er nødt til at blive ændret.
§5 har nok brug for at få tilføjet, at man kan deltage online med stemmeret.
LGB kommer med et redigeret udkast til næste SB møde.

8) Datoer for kontaktforældremøder og evt. indhold (DB)
Aftalt at kommende kontaktforældremøde skulle omhandle dels mulige klassedannelser og dels renoveringsprojektet. Det foreslås, at der afholdes to kontaktforældremøder. Det første møde afholdes d. 14/11 og det andet i start marts. I marts vil det igen være nyttigt at status for byggeriet medtages samt arbejdet med principperne.

9) Forældrekaffe i skolegården (DB)
Synlighed om SB og mulighed for at komme i dialog
med forældre på skolen. Hvornår skal vi arrangere det, og hvor mange gange på året?
Punktet tages op d. 9/11.

10) Princip for meddelelsesbog (DB)
Nedsættelse af arbejdsudvalg.
Pkt. udsættes til næste møde.